Nefajčiarske priestory: Komisia odporúča prísnejšie opatrenia v záujme ochrany verejného zdravia

Komisia odporučila lepšie chrániť ľudí pred účinkami sekundárneho tabakového dymu a aerosólov prostredníctvom revízie odporúčania Rady o prostredí bez dymu.

novej iniciatíve sa odporúča, aby členské štáty rozšírili politiky týkajúce sa nefajčiarskych priestorov o kľúčové zóny vo vonkajšom priestore s cieľom lepšie chrániť ľudí v EÚ, najmä deti a mladých ľudí.

Medzi tieto zóny patria vonkajšie rekreačné priestory, kde sa zvyknú združovať deti, ako sú verejné ihriská, zábavné parky a bazény; vonkajšie priestory pri zdravotníckych a vzdelávacích priestoroch; verejné budovy; zariadenia ponúkajúce služby; ako aj dopravné zastávky a stanice.

Odporúčanie takisto vyzýva členské štáty, aby rozšírili politiky týkajúce sa prostredia bez dymu na nové výrobky, ako sú zahrievaný tabak a elektronické cigarety, ktoré čoraz viac lákajú veľmi mladých používateľov. Vychádza to z varovania Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) pred negatívnymi účinkami vystavenia sa sekundárnym emisiám z týchto nových výrobkov, vrátane závažných respiračných a kardiovaskulárnych problémov.

Komisia takisto nabáda členské štáty, aby si vymieňali najlepšie postupy a zintenzívnili medzinárodnú spoluprácu s cieľom maximalizovať vplyv opatrení prijatých v celej EÚ. Komisia poskytne podporu prostredníctvom priameho grantu v hodnote 16 miliónov EUR z programu EU4Health, pričom 80 miliónov EUR z programu Horizont už bolo venovaných na posilnenie kontroly tabaku a nikotínu, ako aj na predchádzanie závislosti. Komisia vypracuje aj súbor preventívnych nástrojov na lepšiu ochranu zdravia detí a mladých ľudí.

Aktuálne odporúčania, ako lepšie chrániť ľudí pred vystavením sekundárnemu tabakovému dymu a aerosólom, sú adresované členským štátom. Vzhľadom na to, že politika v oblasti zdravia patrí do právomoci jednotlivých členských štátov, Komisia ich vyzýva, aby tieto odporúčania premietli do svojich vlastných politík tak, ako to považujú za vhodné s ohľadom na situáciu a potreby vo svojej krajine.

Kontext

V európskom pláne na boj proti rakovine sa stanovil cieľ vytvoriť do roku 2040 „generáciu bez tabaku“, v ktorej by fajčiari predstavovali menej ako 5 % obyvateľstva. Tento návrh je ďalším krokom vpred v úsilí o zlepšenie zdravotnej prevencie. Podporuje aj denormalizáciu používania tradičných a nových tabakových výrobkov.

Tabak je hlavným rizikovým faktorom rakoviny – viac ako štvrtinu úmrtí na rakovinu v EÚ, na Islande a v Nórsku možno pripísať fajčeniu. Vďaka nefajčiarskym priestorom klesol počet úmrtí a zlepšili sa aj iné zdravotné ukazovatele (ako sú srdcové infarkty v celkovej populácii a respiračné zdravie).

Predmetné odporúčanie sa týka najmä nových výrobkov, ako je zahrievaný tabak a elektronické cigarety (e-cigarety). Podiel týchto výrobkov na trhu sa výrazne zvýšil. Často sa označujú zavádzajúcimi tvrdeniami o ich údajnej bezpečnosti alebo užitočnosti ako prostriedkov na odvykanie si od fajčenia. Na ich spotrebiteľov, ktorí nakoniec často používajú nové výrobky súbežne s tradičnými tabakovými výrobkami, však môžu mať závažné škodlivé účinky vrátane vzniku závislosti od nikotínu.

V odporúčaní sa rozširuje aj pokrytie politík týkajúcich sa prostredia bez dymu na kľúčové zóny vo vonkajšom prostredí. Patria k nim verejné ihriská, zábavné parky, bazény, dopravné zastávky a stanice, vonkajšie priestory pri zdravotníckych a vzdelávacích priestoroch a verejné budovy.

Ďalšie informácie

Návrh odporúčania Rady o dyme a prostredí bez aerosólov

Otázky a odpovede týkajúce sa nefajčiarskych priestorov

Európsky plán na boj proti rakovine

Program EU4Health

Program Horizont Európa

Informačný prehľad: Európsky plán na boj proti rakovine

Čítať ďalej...

Komisia obmedzuje používanie podskupiny látok PFAS s cieľom chrániť ľudské zdravie a životné prostredie

Komisia prijala nové opatrenia podľa nariadenia REACH – právne predpisy EÚ o chemických látkach – na ochranu ľudského zdravia a životného prostredia obmedzením používania kyseliny neekafluórhexánovej („PFHxA“) a látok príbuzných PFHxA. Tieto podskupiny perfluóralkylovaných a polyfluóralkylovaných látok (PFAS) sú vo vode veľmi perzistentné a mobilné a ich používanie v určitých výrobkoch predstavuje neprijateľné riziko pre ľudské zdravie a životné prostredie.

Toto prijaté obmedzenie PFHxA sa zameriava na použitia, pri ktorých riziko nie je primerane kontrolované, sú k dispozícii alternatívy a sociálno-ekonomické náklady budú obmedzené v porovnaní s prínosmi pre ľudské zdravie a životné prostredie.  

Obmedzením sa zakáže predaj a používanie PFHxA v spotrebiteľských textíliách, ako sú dažďové vesty; obaly potravín, ako sú pizzové škatule; spotrebiteľské zmesi, ako sú vodotesné spreje; kozmetické výrobky, ako sú výrobky na starostlivosť o pokožku; a v niektorých hasiacich penách aplikáciách na výcvik a testovanie bez ohrozenia bezpečnosti. Nemá vplyv na iné aplikácie PFHxA, napríklad v polovodičoch, batériách alebo palivových článkoch pre zelený vodík.

Toto obmedzenie je dôležitým krokom vpred pri znižovaní emisií PFAS, keďže PFHxA sa často používa ako náhrada za iné už zakázané PFAS (kyselina perfluóroktánová alebo „PFOA“). Vychádza z vedeckého posúdenia výborov ECHA a úspešne prešla kontrolou Európskeho parlamentu a Rady.

Ďalšie kroky

Obmedzenie PFHxA formálne nadobudne účinnosť 20 dní po uverejnení v úradnom vestníku. Účinnosť nadobudne po prechodných obdobiach od 18 mesiacov do 5 rokov v závislosti od použitia, čím sa poskytne čas na nahradenie bezpečnejšími alternatívami.

Pozadia

PFAS sa nazývajú „všetko chemikálie“, pretože sa v prírodnom prostredí nerozkladajú. PFAS, ktoré sa používajú v mnohých priemyselných procesoch a v mnohých spotrebiteľských výrobkoch, si vyžadujú osobitnú pozornosť vzhľadom na veľký počet prípadov kontaminácie pôdy a vody vrátane pitnej vody.

Za posledných 20 rokov prijala EÚ čoraz viac opatrení na boj proti znečisteniu PFAS. Ako sa uvádza v stratégii Chemikálie – stratégia udržateľnosti, Komisia je odhodlaná prijať komplexný súbor opatrení na riešenie používania a kontaminácie látkami PFAS podľa nariadenia REACH, právnych predpisov EÚ o chemických látkach a iných osobitných právnych predpisov v oblasti životného prostredia a ľudského zdravia. Pri plánovaní takýchto opatrení Komisia náležite zohľadňuje dostupnosť alternatív pre PFAS používané v aplikáciách potrebných na dvojaký prechod na ekologické a digitálne hospodárstvo, ako aj strategickú autonómiu EÚ a konkurencieschopnosť európskeho priemyslu.

Zmienené obmedzenie je ďalším krokom, ktorý Komisia podnikla s cieľom riešiť riziká, ktoré predstavujú PFAS podľa nariadenia REACH. Odlišuje sa od potenciálneho obmedzenia celej skupiny PFAS („univerzálne obmedzenie PFAS“), ktoré Európska chemická agentúra (ECHA) posudzuje na základe návrhu piatich európskych vlád z roku 2023.

Viac informácií

Webová stránka agentúry ECHA o PFAS

Obmedzenie PFHxA

Čítať ďalej...

Komisia sa rozhodla zaregistrovať dve nové európske iniciatívy občanov týkajúce sa odolnosti vodných zdrojov a asistovanej starostlivosti pomocou psychedelík

Európska komisia sa rozhodla zaregistrovať dve európske iniciatívy občanov (EIO) s názvom „EIO pre Európu inteligentne hospodáriacu s vodou a odolnú voči výzvam v oblasti vody“ a „PychedeliCare“.

Cieľom organizátorov „EIO pre Európu inteligentne hospodáriacu s vodou a odolnú voči výzvam v oblasti vody“ je: presadzovanie akčného plánu pre vodu; zabezpečenie toho, aby odolnosť vodných zdrojov získala rovnako vysokú prioritu ako dekarbonizácia; zníženie vodnej stopy spoločnosti; urýchlenie prechodu na efektívne využívanie vody v priemysle a poľnohospodárstve; zabezpečenie správnych zručností pre hospodárstvo inteligentne hospodáriace s vodou; podpora úsilia o obnovu a ochranu a zabezpečenie práva na čistú a bezpečnú vodu a hygienu.

Organizátori iniciatívy „PychedeliCare“ vyzývajú Komisiu, aby podporila odborný konsenzus o normách psychedelickej starostlivosti a zavádzaní psychedelických terapií, ako aj úsilie o budovanie kapacít v oblasti multidisciplinárnej odbornej prípravy. Táto iniciatíva taktiež vyzýva Komisiu, aby podporila výskum terapeutického využitia psychedelických látok a rozvoj výskumných sietí a aby na medzinárodnej úrovni prijala spoločnú pozíciu v prospech regulácie psychedelických zlúčenín.

Obe európske iniciatívy občanov spĺňajú formálne podmienky stanovené v príslušných právnych predpisoch. Komisia sa preto domnieva, že sú právne prípustné. Vecnú stránku týchto návrhov zatiaľ Komisia neanalyzovala.

Rozhodnutie o registrácii iniciatívy vychádza z právnej analýzy jej prípustnosti podľa nariadenia o európskej iniciatíve občanov. Rozhodnutie Komisie o registrácii nemá vplyv na jej právne a politické závery o týchto iniciatívach ani na akékoľvek opatrenia, ktoré Komisia prípadne prijme, ak niektorá z týchto iniciatív získa potrebnú podporu aspoň od milióna občanov EÚ.

Obsah iniciatív vyjadruje len názory skupiny organizátorov a v žiadnom prípade ho nemožno považovať za vyjadrenie názorov Komisie.

Ďalšie kroky

Po aktuálnej registrácii majú organizátori šesť mesiacov, aby začali zbierať podpisy. Ak európska iniciatíva občanov získa do roka aspoň milión vyhlásení o podpore a minimálne počty sa dosiahnu v aspoň siedmich rôznych členských štátoch, Komisia sa ňou bude musieť zaoberať. Komisia bude musieť rozhodnúť, či na žiadosť odpovie prijatím opatrení. Svoje odôvodnenie musí vysvetliť.

Kontext

Európska iniciatíva občanov bola zavedená Lisabonskou zmluvou ako nástroj občanov na ovplyvňovanie tvorby politík. Oficiálne sa začala používať v apríli 2012. Európska iniciatíva občanov po formálnej registrácii umožňuje, že milión občanov aspoň zo siedmych členských štátov EÚ môže vyzvať Európsku komisiu, aby navrhla právny akt v oblastiach, v ktorých na to má právomoc. Aby bola iniciatíva prípustná, musí spĺňať tieto podmienky: 1. navrhovaná akcia nie je zjavne mimo rámca právomocí Komisie predložiť návrh právneho aktu, 2. nepredstavuje zjavné zneužitie práva, nie je zjavne neopodstatnená alebo šikanujúca a 3. nie je zjavne v rozpore s hodnotami Únie.

Od začiatku európskej iniciatívy občanov Komisia zaregistrovala 118 iniciatív.

Ďalšie informácie

„EIO pre Európu inteligentne hospodáriacu s vodou a odolnú voči výzvam v oblasti vody“

„PsychedeliCare“

Štatistika EIO

Európske iniciatívy občanov, ktoré práve zbierajú podpisy

Fórum európskej iniciatívy občanov

Kampaň #EUTakeTheInitiative

Čítať ďalej...

Správa o stave energetickej únie za rok 2024 ukazuje pokrok EÚ pri zabezpečovaní bezpečnej, konkurencieschopnej a cenovo dostupnej energie pre všetkých

Komisia uverejnila správu o stave energetickej únie za rok 2024, v ktorej sa opisuje, ako EÚ počas mandátu tejto Komisie zvládla bezprecedentné výzvy v oblasti energetickej politiky, pričom EÚ poskytla regulačný rámec na realizáciu prechodu na čistú energiu a položila základy pre obnovený hospodársky rast a konkurencieschopnosť.

Rozhodujúce je, že v posledných rokoch sa EÚ podarilo odolávať kritickým rizikám ohrozujúcim jej bezpečnosť dodávok energie, znovu získať kontrolu nad trhom s energiou a cenami energie a urýchliť prechod ku klimatickej neutralite:

  • Výroba energie z obnoviteľných zdrojov narúša nové záznamy o kapacite. V prvom polroku 2024 pochádzala polovica výroby elektrickej energie v EÚ z obnoviteľných zdrojov.
  • Podiel ruského plynu na dovoze do EÚ klesol zo 45 % v roku 2021 na 18 % do júna 2024, zatiaľ čo dovoz od dôveryhodných partnerov, ako sú Nórsko a USA, sa zvýšil.
  • V období od augusta 2022 do mája 2024 sme znížili dopyt po plyne o 138 miliárd kubických metrov.
  • EÚ dosiahla svoj cieľ v oblasti zimného skladovania plynu na úrovni 90 % 19. augusta 2024, teda v dostatočnom časovom predstihu pred termínom 1. novembra.
  • Ceny energie sú stabilnejšie a zostávajú výrazne pod najvyššími úrovňami energetickej krízy z roku 2022.
  • Emisie skleníkových plynov v EÚ klesli od roku 1990 do roku 2022 o 32,5 %, zatiaľ čo hospodárstvo EÚ v rovnakom období vzrástlo približne o 67 %.
  • Na medzinárodnej úrovni viedla EÚ globálnu iniciatívu strojnásobiť kapacitu energie z obnoviteľných zdrojov a zdvojnásobiť zlepšenie energetickej efektívnosti v rámci prechodu od fosílnych palív, čo schválili všetky zmluvné strany na konferencii COP28 v Dubaji.

Významný pokrok sa dosiahol v oblasti energie z obnoviteľných zdrojov. Veterná energia predbehla plyn, aby sa stala druhým najväčším zdrojom elektrickej energie v EÚ za jadrovou energiou, a v prvej polovici roku 2024 vyprodukovala v EÚ 50 % elektriny z obnoviteľných zdrojov. V roku 2022 primárna energetická spotreba EÚ obnovila svoj klesajúci trend, pričom klesla o 4,1 %. Na to, aby EÚ splnila cieľ zníženia konečnej spotreby energie o 11,7 % do roku 2030, sa však bude musieť ďalej zintenzívniť úsilie o energetickú efektívnosť. Je potrebné ďalšie zlepšenie, v neposlednom rade v oblasti celoplošnej elektrifikácie vykurovacích zariadení a miery renovácie budov. Na riešenie vysokých cien energie je potrebné zvýšené úsilieJe to kľúčom k zlepšeniu konkurencieschopnosti priemyslu EÚ a urýchleniu investícií do európskych integrovaných infraštruktúrnych sietí, ktoré sú nevyhnutné pre elektrifikáciu európskeho hospodárstva.

V správe sa pripomína, že všetky členské štáty musia čo najskôr predložiť svoje konečné aktualizované národné energetické a klimatické plány, aby sa zabezpečilo kolektívne dosiahnutie cieľov v oblasti energetiky a klímy do roku 2030. Z posúdenia návrhov aktualizovaných NEKP uverejneného v decembri 2023 vyplýva, že členské štáty podnikli krok správnym smerom, ale ešte to nestačí na zníženie čistých emisií skleníkových plynov do roku 2030 aspoň o 55 % a musia zohľadniť odporúčania Komisie vo svojich konečných plánoch. Komisia uverejnila aj správu o fungovaní nariadenia o riadení energetickej únie a opatrení v oblasti klímy, v ktorej dospela k záveru, že nariadenie zohráva dôležitú úlohu pri udržiavaní EÚ na ceste k splneniu jej cieľov do roku 2030 tým, že zabezpečuje súdržnejšie, integrovanejšie a jednoduchšie plánovanie a podávanie správ.

V budúcnosti bude potrebné riešiť nové a vznikajúce výzvy, ako sú súčasné rozdiely v ambíciách v oblasti obnoviteľných zdrojov energie a cieľov energetickej efektívnosti, zvýšenie energetickej chudoby, rozdiel v cenách energie v porovnaní s inými globálnymi konkurentmi a riziko nových strategických kritických závislostí. Budú si vyžadovať rozhodnú politickú reakciu a postupnú zmenu v úsilí na úrovni EÚ a členských štátov prostredníctvom väčšej koordinácie, integrácie trhu a spoločných opatrení.

EÚ naďalej stojí pri Ukrajine vzhľadom na neúnavné ruské útoky na jej energetický systém. Synchronizácia ukrajinských a moldavských sietí s kontinentálnou európskou sieťou pomohla stabilizovať ukrajinskú elektrizačnú sústavu a kapacita na výmenu elektrickej energie v súčasnosti dosiahla 1,7 GW pre komerčný obchod. Ukrajine to takisto umožňuje využívať núdzový dovoz. Do 31. júla 2024 bolo viac ako 40 % všetkých darov od členských štátov určených na odvetvie energetiky, pričom celkový príspevok mechanizmu Únie v oblasti civilnej ochrany sa odhaduje na viac ako 900 miliónov EUR. Z Fondu na podporu energetiky pre Ukrajinu (UESF) sa do júna 2024 zmobilizovalo aj viac ako 500 miliónov EUR. Okrem toho sa z Nástroja EÚ pre Ukrajinu vo výške 50 miliárd EUR poskytnú konzistentné finančné prostriedky na podporu obnovy a udržateľného hospodárskeho rastu Ukrajiny do roku 2027.

Zvýšenie energetickej bezpečnosti a konkurencieschopnosti

Výrobcovia z EÚ čelia rastúcej konkurencii v oblasti emisne neutrálnych technológií na svetových a domácich trhoch. V správe sa pripomína význam aktu o emisne neutrálnom priemysle a aktu o kritických surovinách spolu s reformou koncepcie trhu s elektrinou s cieľom čeliť týmto výzvam. V zmienenej správe sa uznáva aj potreba stavať na partnerstvách s priemyslom s cieľom urýchliť vývoj emisne neutrálnych technológií a posilniť výrobnú základňu EÚ. Dôležitú úlohu budú zohrávať priemyselné aliancie, ako je Európska aliancia pre batérie, Európska aliancia pre čistý vodík, Aliancia priemyslu solárnej fotovoltiky, Priemyselná aliancia pre hodnotový reťazec obnoviteľných a nízkouhlíkových palív a Aliancia pre malé modulárne reaktory. Dialógy Komisie o prechode na čistú energiu s priemyslom a sociálnymi partnermi podporia vykonávanie Európskej zelenej dohody.

Kľúčovú úlohu zohráva aj inovačný fond s odhadovaným rozpočtom približne 40 miliárd EUR do roku 2030. Európska vodíková banka, ktorá je financovaná z Inovačného fondu EU ETS, funguje a uskutočnila prvé úspešné kolo aukcií EÚ, ktorými sa pridelilo takmer 720 miliónov EUR na sedem projektov v oblasti obnoviteľného vodíka v Európe.

Posilnenie postavenia spotrebiteľov pri prechode na čistú energiu

Vďaka novým právnym predpisom o trhu s energiou, ako je reformovaná koncepcia trhu s elektrinou, budú najzraniteľnejšie osoby lepšie chránené pred odpojením. V prípade krízy cien zemného plynu môžu členské štáty zaviesť opatrenia na ochranu spotrebiteľov a zabezpečenie prístupu k cenovo dostupnej energii a základným sociálnym službám. To zahŕňa zásahy do stanovovania cien na maloobchodnej úrovni s cieľom chrániť spotrebiteľov pred nadmerne vysokými cenami.

Sociálno-klimatický fond bude takisto kľúčovým nástrojom na mobilizáciu najmenej 86,7 miliardy EUR na roky 2026 – 2032 financovaných z príjmov z ETS a aspoň 25 % spolufinancovania členských štátov. Fond bude podporovať štrukturálne opatrenia a investície do obnov zameraných na energetickú efektívnosť, prístup k cenovo dostupnému a energeticky účinnému bývaniu, čisté vykurovanie a chladenie a integráciu energie z obnoviteľných zdrojov, ako aj do mobility a dopravy s nulovými a nízkymi emisiami. Existuje aj možnosť poskytovať dočasnú priamu podporu príjmu.

Pozadia

Táto správa sa uverejňuje každý rok s cieľom zhodnotiť pokrok EÚ pri dosahovaní cieľov energetickej únie. V nadväznosti na minuloročnú správu o stave energetickej únie, ktorá sa zaoberá výzvami a úspechmi v rokoch 2020 – 2023, sa v tohtoročnej správe poskytujú aktuálne informácie o tom, ako EÚ úspešne konala v súvislosti s bezprecedentným vývojom a výzvami v poslednom roku mandátu tejto Komisie.

V prvej časti správy sa uvádza, ako vysoké ambície v oblasti energetiky a klímy v rámci Európskej zelenej dohody poskytli základ pre stratégiu reakcie EÚ na krízu a plán REPowerEU. Načrtáva aj kroky na zvýšenie konkurencieschopnosti európskeho priemyslu. V druhej časti sa analyzuje súčasný stav realizácie energetickej únie vo všetkých jej piatich rozmeroch: 1. bezpečnosť, solidarita a dôvera; 2. plne integrovaný vnútorný trh s energiou; 3. energetická účinnosť; 4. opatrenia v oblasti klímy a dekarbonizácie hospodárstva; a 5. výskum, inovácie a konkurencieschopnosť. Tohtoročnú správu dopĺňa príloha, ktorá obsahuje informácie o dobrovoľných a vnútroštátnych systémoch bioenergie v členských štátoch.

Viac informácií

Správa o stave energetickej únie za rok 2024

Informačný prehľad Správa o stave energetickej únie za rok 2024

Príloha o bioenergii

Stav energetickej únie 2024 – prehľady o jednotlivých krajinách

Webová stránka venovaná správe o stave energetickej únie (s úplným súborom dokumentov a správ)

Správa o fungovaní nariadenia o riadení energetickej únie a opatrení v oblasti klímy

Webová stránka energetickej únie

Plán REPowerEU

Národné energetické a klimatické plány (NEKP)

Plnenie cieľov Európskej zelenej dohody

Čítať ďalej...

Predsedníčka von der Leyenová dostala záverečnú správu o strategickom dialógu o budúcnosti poľnohospodárstva EÚ

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová dostala záverečnú správu o strategickom dialógu o budúcnosti poľnohospodárstva EÚ, ktorú jej odovzdal predseda skupiny profesor Peter Strohschneider. Správa s názvom Spoločné vyhliadky pre poľnohospodárstvo a potraviny v Európe obsahuje hodnotenie výziev a príležitostí, po ktorom nasleduje súbor odporúčaní. Tieto návrhy budú slúžiť ako usmernenie pre prácu Európskej komisie pri formovaní vízie pre poľnohospodárstvo a potraviny, ktorú má predložiť v priebehu prvých 100 dní druhého funkčného obdobia predsedníčky von der Leyenovej.

Komisia uvítala významnú prácu, ktorú odviedlo 29 členov strategického dialógu od januára 2024, keď predsedníčka Komisie Ursula von der Leyenová strategický dialóg otvorila. Takisto ocenila konštruktívnu angažovanosť, ktorú títo členovia preukazovali počas celého procesu a vďaka ktorej bolo možné záverečnú správu sfinalizovať a jednomyseľne schváliť. Výsledok, ktorý dnes vidíme, je dôkazom toho, že medzi kľúčovými záujmami z celého agropotravinového reťazca možno dosiahnuť konsenzus, a to aj v časoch polarizácie súvisiacej s verejnou diskusiou o agropotravinárskych otázkach.

Ak si zachováme tento prístup a budeme naďalej posilňovať dialóg a vzájomnú dôveru medzi názorovo odlišnými stranami, môže to pomôcť priniesť trvalé riešenia na dosiahnutie konkurencieschopných, odolných, rozmanitých a udržateľných agropotravinárskych systémov v EÚ. Komisia preto dôkladne posúdi odporúčania uvedené v tejto správe s cieľom vytvoriť novú platformu, ktorá bude združovať aktérov z celého agropotravinárskeho sektora, občianskej spoločnosti a sveta vedy, aby naďalej zvažovali stratégie na zvýšenie udržateľnosti a odolnosti agropotravinárskych systémov.

V správe o dialógu sa uvádza, že potravinárska a poľnohospodárska výroba tvoria základný prvok európskej spoločnosti a bezpečnosti a že rozmanitosť európskych potravín a poľnohospodárstva je veľkým prínosom. Členovia strategického dialógu sa zhodli v tom, že hospodárska, environmentálna a sociálna udržateľnosť v agropotravinárskom sektore sa môžu vzájomne posilňovať, najmä ak sú podporované koherentnými politickými opatreniami. Poukazuje sa aj na úlohu, ktorú zohrávajú trhy, stravovacie návyky a inovácie pri podpore udržateľnosti.

Odporúčania, ktoré sú v správe podrobne opísané, sú rozdelené do piatich pilierov:

  • Spolupráca v záujme udržateľnej, odolnej a konkurencieschopnej budúcnosti: táto časť je venovaná potrebe prispôsobiť SPP v kontexte prebiehajúceho prechodu na udržateľnejšie a konkurencieschopnejšie potravinové systémy, významu posilnenia postavenia poľnohospodárov v potravinovom hodnotovom reťazci, prístupu k financovaniu a úlohe obchodu a medzinárodných noriem.
  • Vývoj smerom k udržateľným agropotravinárskym systémom: odporúčania v rámci tohto okruhu sa zameriavajú na podporu a propagáciu udržateľných poľnohospodárskych postupov vrátane chovu hospodárskych zvierat. Presadzuje sa v nich zvýšenie informovanosti o dobrých životných podmienkach zvierat a posilnenie postavenia spotrebiteľov pri výbere udržateľnej a vyváženej stravy.
  • Podpora transformačnej odolnosti: vzhľadom na zvyšujúce sa environmentálne, klimatické, geopolitické a hospodárske riziká sa v správe uvádza potreba posilniť nástroje na riadenia rizika a krízové riadenie, ako aj lepšie chrániť a riadiť poľnohospodársku pôdu, podporovať poľnohospodárstvo zamerané na odolnosť vodných zdrojov a rozvíjať inovatívne prístupy v oblasti šľachtenia rastlín.
  • Vytváranie atraktívneho a rozmanitého odvetvia: v tomto oddiele sa podrobne opisuje význam generačnej obnovy a rodovej rovnosti, ako aj dynamických vidieckych oblastí a agropotravinárskych systémov vrátane potreby chrániť pracovníkov.
  • Lepší prístup k poznatkom a inováciám a ich lepšie využívanie: v odporúčaniach sa konštatuje, že je nutné uľahčiť prístup k vedomostiam a zručnostiam a že digitalizácia je príležitosťou.

Správa vypracovaná v rámci strategického dialógu o budúcnosti poľnohospodárstva EÚ je určená Európskej komisii, Európskemu parlamentu, členským štátom a zainteresovaným stranám.

Súvislosti

Vďaka strategickému dialógu o budúcnosti poľnohospodárstva EÚ, ktorý predsedníčka von der Leyenová oznámila vo svojej správe o stave Únie v septembri 2023 a otvorila v januári 2024, sa spojilo 29 významných zainteresovaných strán z európskych agropotravinárskych odvetví, občianskej spoločnosti, vidieckych komunít a akademickej obce. Ich cieľom je dosiahnuť spoločné chápanie a víziu budúcnosti poľnohospodárskych a potravinových systémov EÚ.

Úlohou dialógu bolo riešiť štyri otázky:

  • Ako môžeme poskytnúť našim poľnohospodárom a vidieckym komunitám, v ktorých žijú, lepšiu perspektívu vrátane primeranej životnej úrovne?
  • Ako môžeme podporiť poľnohospodárstvo v medziach našej planéty a jej ekosystému?
  • Ako môžeme lepšie využiť obrovské príležitosti, ktoré vyplývajú z poznatkov a technologických inovácií?
  • Ako môžeme podporiť jasnú a prosperujúcu budúcnosť európskeho potravinového systému v konkurenčnom svete?

Na základe tejto štruktúry boli zriadené rôzne pracovné skupiny, ktoré sa týmito otázkami zaoberali. Od januára do augusta 2024 sa zorganizovalo aj sedem plenárnych zasadnutí pre všetkých členov strategického dialógu, pričom na troch z nich sa zúčastnila predsedníčka Komisie von der Leyenová. Predseda skupiny profesor Strohschneider okrem toho požiadal o príspevky aj celoúnijné organizácie pôsobiace v celom potravinovom dodávateľskom reťazci. Stretol sa tiež s ministrami poľnohospodárstva členských štátov, s celým kolégiom komisárov EÚ, s poslancami Európskeho parlamentu a so zástupcami Európskeho hospodárskeho a sociálneho výboru a Výboru regiónov.

Ďalšie informácie

Spoločné vyhliadky pre poľnohospodárstvo a potraviny v Európe: záverečná správa o strategickom dialógu o budúcnosti poľnohospodárstva EÚ

Strategický dialóg o budúcnosti poľnohospodárstva EÚ

Zoznam účastníkov strategického dialógu

Čítať ďalej...
Prihláste sa k odberu tohto RSS kanála
Login