Komisia podporuje členské štáty pri prechode na klimaticky neutrálne hospodárstvo

Európska komisia schválila všetky žiadosti 18 členských štátov o podporu pri príprave plánu spravodlivej transformácie územia. Tento plán bude musieť vypracovať každý členský štát, aby mohol čerpať prostriedky z mechanizmu spravodlivej transformácie. Mechanizmus spravodlivej transformácie je súčasťou investičného plánu európskej zelenej dohody a zmobilizuje najmenej 100 miliárd eur s cieľom poskytnúť dodatočnú a cielenú podporu regiónom, ktoré najviac zasiahne prechod na klimaticky neutrálne hospodárstvo a ktoré majú menšiu kapacitu sa s touto výzvou vysporiadať. Schválenie nadväzuje na osobitnú výzvu, ktorú Komisia vyhlásila koncom februára 2020 v rámci programu na podporu štrukturálnych reforiem.

Komisárka pre súdržnosť a reformy Elisa Ferreirová vyhlásila: „Naše úsilie o plnenie cieľov európskej zelenej dohody pokračuje. Zmena klímy je aj naďalej aktuálna. Boj proti nej zostáva rovnako naliehavý ako predtým. Komisia odhodlane pomáha členským štátom pri zabezpečovaní spravodlivej transformácie vo všetkých európskych regiónoch. Táto podpora v rámci programu na podporu štrukturálnych reforiem predstavuje v tomto smere dôležitý krok – pomôže vytvoriť plány transformácie a umožní členským štátom využívať výhody mechanizmu spravodlivej transformácie. Tým sa zabezpečí, aby prechod na zelené hospodárstvo prebiehal spravodlivo a aby sa pri ňom na nikoho nezabudlo.

V rámci programu na podporu štrukturálnych reforiem poskytne Komisia odborné znalosti na mieru, aby pomohla celoštátnym a regionálnym orgánom napríklad:

  • posúdiť sociálne, hospodárske a environmentálne vplyvy transformácie a načrtnúť proces transformácie do roku 2030,
  • budovať dialóg medzi zainteresovanými stranami, ako sú občania, podniky a občianska spoločnosť, s cieľom dosiahnuť spoločnú víziu o tom, ako pri transformácii postupovať,
  • a určiť opatrenia na dosiahnutie úspešnej transformácie. 

Ďalšie kroky

V nasledujúcich mesiacoch, do konca roka 2020, bude Komisia cielene podporovať členské štáty pri príprave plánov spravodlivej transformácie územia. Vypracovanie a dokončenie plánov (v úzkej spolupráci s príslušnými celoštátnymi, regionálnymi a miestnymi zainteresovanými stranami) bude v réžii členských štátov, ktoré tak budú za transformáciu zodpovedné. Plány sa potom predložia Komisii na schválenie.

Kontext

Komisia predložila 11. decembra 2019 európsku zelenú dohodu, vďaka ktorej sa má Únia stať do roku 2050 prvým klimaticky neutrálnym zoskupením na svete.

Komisia 14. januára 2020 oznámila investičný plán európskej zelenej dohody s cieľom pomôcť s financovaním transformácie. Nie všetky členské štáty však majú pri transformácii rovnakú štartovaciu pozíciu – niektoré zasiahne transformácia viac než iné. Mechanizmus spravodlivej transformácie je kľúčovým nástrojom, ktorého cieľom je zabezpečiť, aby sa prechod na klimaticky neutrálne hospodárstvo uskutočňoval spravodlivo a aby sa pritom na nikoho nezabudlo. Mechanizmus poskytuje cielenú podporu v najviac zasiahnutých regiónoch, v ktorých má pomôcť mobilizovať najmenej 100 miliárd EUR v rokoch 2021 – 2027, aby sa zmiernil sociálno-ekonomický vplyv transformácie. Osobitná pozornosť sa bude venovať regiónom, ktoré transformácia najviac zasiahne, ale majú menšiu kapacitu vysporiadať sa so súvisiacimi problémami.

Aby členské štáty získali finančné prostriedky, musia v dialógu s Komisiou vypracovať plány spravodlivej transformácie územia. V týchto plánoch členské štáty v úzkej spolupráci s príslušnými celoštátnymi, regionálnymi a miestnymi zainteresovanými stranami určia územia, ktoré by prechod na klimaticky neutrálne hospodárstvo najviac zasiahol, opíšu problémy ich rozvoja a načrtnú ich proces transformácie do roku 2030. Schválením týchto plánov zo strany Komisie sa uvoľní podpora členských štátov prostredníctvom 3 pilierov Mechanizmu spravodlivej transformácie: 1. Fondu na spravodlivú transformáciu, ktorý bude poskytovať granty mobilizujúce 30 – 50 miliárd EUR na sociálnu a hospodársku transformáciu v regiónoch, kde má prebiehať spravodlivá transformácia; 2. osobitnej schémy v rámci programu InvestEU, ktorá priláka súkromné investície do výšky 45 miliárd eur, a 3. úverového nástroja pre verejný sektor, ktorý zmobilizuje 25 – 30 miliárd eur verejných investícií.

Komisia poskytuje členským štátom pohotovú podporu prostredníctvom Programu na podporu štrukturálnych reforiem (SRSP), aby im pomohla pri príprave plánov spravodlivej transformácie územia, a tým aj pri realizácii európskej zelenej dohody. Na tento účel Komisia koncom februára vyhlásila osobitnú výzvu v rámci SRSP s cieľom pomôcť pri príprave plánov spravodlivej transformácie územia. O túto podporu požiadalo 18 členských štátov (BE, BG, CY, CZ, EL, ES, FI, HR, HU, IE, IT, LT, LV, PL, PT, RO, SE a SK) a Komisia schválila všetkých 18 žiadostí. Za posledné dva roky už Komisia poskytla regiónom praktickú podporu prostredníctvom SRSP s cieľom pomôcť pri príprave dlhodobých hospodárskych stratégií na ich odklon od uhlia. Ide napríklad o región Horná Nitra na Slovensku, Západné Macedónsko v Grécku alebo údolie Jiu v Rumunsku.

Ďalšie informácie

Program na podporu štrukturálnych reforiem

Príklady podpory reforiem v rámci SRSP

OZNAM: Čo je investičný plán európskej zelenej dohody a mechanizmus spravodlivej transformácie?

Oznámenie Komisie o investičnom pláne pre udržateľnú Európu

Európska zelená dohoda

Čítať ďalej...

Jarná hospodárska prognóza 2020: hlboká a nerovnomerná recesia, neisté oživenie

Pandémia koronavírusu predstavuje významný šok pre svetové hospodárstvo a hospodárstvo EÚ s veľmi vážnymi sociálno-ekonomickými dôsledkami. Napriek rýchlej a komplexnej politickej reakcii na úrovni EÚ aj na úrovni členských štátov postihne hospodárstvo EÚ v tomto roku recesia historických rozmerov.

V jarnej hospodárskej prognóze 2020 sa predpokladá, že hospodárstvo eurozóny v roku 2020 poklesne o rekordných 7¾ % a v roku 2021 vzrastie o 6¼ %. Očakáva sa, že hospodárstvo EÚ zaznamená v roku 2020 pokles o 7½ % a v roku 2021 rast vo výške približne 6 %. Prognózy rastu EÚ a eurozóny boli v porovnaní s hospodárskou prognózou z jesene 2019 upravené približne o deväť percentuálnych bodov smerom nadol.

Šok pre hospodárstvo EÚ je symetrický v tom zmysle, že pandémia zasiahla všetky členské štáty, no pokles produkcie v roku 2020 (od –4¼ % v Poľsku po –9¾ % v Grécku) a intenzita oživenia v roku 2021 sa budú značne líšiť. Hospodárske oživenie v jednotlivých členských štátoch bude závisieť nielen od vývoja pandémie v danej krajine, ale aj od štruktúry jej hospodárstva a od jej schopnosti reagovať zavedením stabilizačných politík. Vzhľadom na vzájomnú závislosť hospodárstiev EÚ dynamika oživenia v každom členskom štáte ovplyvní aj silu oživenia v iných členských štátoch.

Valdis Dombrovskis, výkonný podpredseda pre hospodárstvo, ktoré pracuje v prospech ľudí, uviedol: „V tomto štádiu môžeme iba predbežne zmapovať rozsah a závažnosť šoku, ktorý koronavírus spôsobil našim ekonomikám. Hoci okamžité dôsledky pre svetové hospodárstvo budú v porovnaní s finančnou krízou oveľa závažnejšie, hĺbka vplyvu bude závisieť od vývoja pandémie a od našej schopnosti bezpečne obnoviť hospodársku činnosť a následne sa vrátiť k rastu. Ide o symetrický šok: zasiahnuté sú všetky krajiny EÚ a vo všetkých sa tento rok očakáva recesia. EÚ a členské štáty sa už dohodli na mimoriadnych opatreniach na zmiernenie následkov. Naše spoločné oživenie bude závisieť od pokračujúcej silnej a koordinovanej reakcie na úrovni EÚ a na vnútroštátnej úrovni. Spolu sme silnejší.“

Európsky komisár pre hospodárstvo Paolo Gentiloni povedal: „Európa zažíva najväčší hospodársky šok od čias veľkej hospodárskej krízy. Hĺbka recesie, ako aj intenzita oživenia, budú nerovnomerné. Budú závisieť od toho, ako rýchlo bude možné zrušiť obmedzenia pohybu, od významu služieb, ako je cestovný ruch, v rámci jednotlivých hospodárstiev a od finančných zdrojov, ktoré majú krajiny k dispozícii. Táto divergencia ohrozuje jednotný trh a eurozónu, no môžu ju zmierniť rázne spoločné európske opatrenia. Tejto výzve sa musíme postaviť čelom.“

Výrazný prepad rastu nasledovaný čiastočným oživením

Pandémia koronavírusu zásadne ovplyvnila výdavky spotrebiteľov, priemyselnú produkciu, investície, obchod, kapitálové toky a dodávateľské reťazce. Základom oživenia by malo byť očakávané postupné zmierňovanie opatrení na zamedzenie šírenia nákazy. Neočakáva sa však, že by hospodárstvo EÚ do konca roka 2021 úplne vymazalo tohtoročné straty. Investície zostanú utlmené a trh práce sa nezotaví úplne.

Pre obmedzenie hospodárskych škôd a uľahčenie rýchleho a stabilného oživenia, ktoré nasmeruje hospodárstva na cestu udržateľného a inkluzívneho rastu, bude zásadné to, aby boli opatrenia EÚ a členských štátov prijaté v reakcii na krízu naďalej účinné.

Nezamestnanosť by sa mala zvýšiť, hoci politické opatrenia by mali nárast obmedziť

Hoci systémy skráteného pracovného času, dotácie na mzdy a podpora podnikov by mali pomôcť obmedziť straty pracovných miest, pandémia spôsobená koronavírusom bude mať na trh práce výrazný vplyv.

Predpokladá sa, že miera nezamestnanosti v eurozóne sa zvýši zo 7,5 % v roku 2019 na 9½ % v roku 2020 a následne klesne na 8½ % v roku 2021. V EÚ by sa miera nezamestnanosti mala zvýšiť zo 6,7 % v roku 2019 na 9 % v roku 2020 a následne v roku 2021 klesnúť na približne 8 %.

V niektorých členských štátoch vzrastie nezamestnanosť výraznejšie než v iných. Obzvlášť zraniteľné sú krajiny s vysokým podielom pracovníkov zamestnaných na základe krátkodobých zmlúv a zamestnancov závislých od cestovného ruchu. Pre mladých ľudí, ktorí práve vystupujú na trh práce, bude zároveň ťažšie nájsť si prvé zamestnanie.

Prudký pokles inflácie

Očakáva sa, že spotrebiteľské ceny sa tento rok výrazne znížia v dôsledku poklesu dopytu a výrazného prepadu cien ropy, ktoré by spoločne mali viac než vyvážiť izolované zvýšenia cien spôsobené prerušením dodávok v dôsledku pandémie.

Inflácia v eurozóne meraná harmonizovaným indexom spotrebiteľských cien (HICP) sa v súčasnosti odhaduje na 0,2 % v roku 2020 a na 1,1 % v roku 2021. V EÚ má inflácia dosiahnuť 0,6 % v roku 2020 a 1,3 % v roku 2021.

Rozhodné politické opatrenia spôsobia zvýšenie deficitov verejných financií a verejného dlhu

V snahe minimalizovať hospodárske škody spôsobené pandémiou zareagovali členské štáty prijatím ráznych fiškálnych opatrení. Automatické stabilizátory, ako sú napríklad platby dávok sociálneho zabezpečenia doplnené diskrečnými fiškálnymi opatreniami, budú viesť k zvýšeniu výdavkov. Očakáva sa, že v dôsledku toho celkový deficit verejných financií eurozóny a EÚ prudko vzrastie z úrovne 0,6 % HDP v roku 2019 na približne 8½ % v roku 2020, predtým než v roku 2021 klesne na približne 3½ %.

Takisto sa zvýši pomer dlhu k HDP, ktorý od roku 2014 kontinuálne klesal. Predpokladá sa, že v eurozóne vzrastie z 86 % v roku 2019 na 102¾ % v roku 2020 a následne sa v roku 2021 zníži na 98¾ %. V EÚ by sa mal v tomto roku zvýšiť na približne 95 % zo 79,4 % v roku 2019 a následne v roku 2021 klesnúť na 92 %.

Výnimočne vysoká miera neistoty a prevažujúce riziká nepriaznivého vývoja

Jarná prognóza je spojená s neobvykle vysokou mierou neistoty. Vychádza zo súboru predpokladov týkajúcich sa vývoja pandémie spôsobenej koronavírusom a súvisiacich opatrení na zamedzenie jej šírenia. V základnom scenári prognózy sa počíta s tým, že v máji sa začne s postupným odstraňovaním obmedzení voľného pohybu.

Riziká súvisiace s touto prognózou sú tiež mimoriadne veľké a prevažne nepriaznivé.

Vážnejšia a dlhšie pretrvávajúca pandémia, než s akou sa v súčasnosti počíta, by mohla spôsobiť oveľa väčší pokles HDP, ako sa predpokladá v základnom scenári tejto prognózy. Ak nebude včas zavedená robustná spoločná stratégia oživenia na úrovni EÚ, existuje riziko, že kríza by mohla spôsobiť vážne narušenia jednotného trhu a viesť k trvalým hospodárskym, finančným a sociálnym rozdielom medzi členskými štátmi eurozóny. Hrozí tiež, že pandémia vyvolá drastickejšie a trvalejšie zmeny v postojoch ku globálnym hodnotovým reťazcom a medzinárodnej spolupráci, čo by malo negatívny vplyv na vysoko otvorené a vzájomne prepojené európske hospodárstvo. Pandémia by mohla za sebou zanechať aj trvalé následky vo forme bankrotov a dlhodobých škôd na trhu práce.

Rast by mohla utlmiť aj hrozba zavedenia ciel po skončení prechodného obdobia medzi EÚ a Spojeným kráľovstvom, hoci v menšej miere v EÚ než v Spojenom kráľovstve. 

V prípade Spojeného kráľovstva sa použil čisto technický predpoklad

Keďže budúce vzťahy medzi EÚ a Spojeným kráľovstvom zatiaľ nie sú jasné, prognózy na rok 2021 vychádzajú z čisto technického predpokladu, že v obchodných vzťahoch zostane zachovaný súčasný stav. Ide o predpoklad, ktorý slúži výlučne na účely prognózy, pričom nepredstavuje odhad ani predpoveď výsledku rokovaní medzi EÚ a Spojeným kráľovstvom o ich budúcom vzťahu.

Súvislosti

Táto prognóza vychádza zo súboru technických predpokladov týkajúcich sa výmenných kurzov, úrokových sadzieb a cien komodít s koncovým dátumom 23. apríla. Pri všetkých ďalších vstupných údajoch vrátane predpokladov týkajúcich sa vládnych politík sa v tejto prognóze zohľadňujú informácie, ktoré boli dostupné k 22. aprílu. V odhadoch sa predpokladá, že nedôjde k žiadnym zmenám politiky, s výnimkou prípadov, keď sú politiky dôveryhodne ohlásené a dostatočne konkretizované.

Európska komisia každoročne uverejňuje dve súhrnné prognózy (jarnú a jesennú) a dve priebežné prognózy (zimnú a letnú). Priebežné prognózy zahŕňajú ročné a štvrťročné údaje o HDP a inflácii za bežný rok a na nasledujúci rok, pričom ide o údaje za všetky členské štáty, ako aj súhrnné údaje za celú EÚ a eurozónu.

Ďalšou hospodárskou prognózou Európskej komisie bude letná priebežná hospodárska prognóza 2020, ktorá sa má uverejniť v júli 2020. Bude sa týkať len rastu HDP a inflácie. Ďalšia úplná prognóza bude vypracovaná v novembri 2020.

Ďalšie informácie

Úplné znenie dokumentu: Jarná hospodárska prognóza 2020

Podpredseda Dombrovskis na Twitteri: @VDombrovskis

Komisár Gentiloni na Twitteri: @PaoloGentiloni

GR ECFIN na Twitteri: @ecfin

Čítať ďalej...

EÚ a Mexiko dokončili rokovania o novej obchodnej dohode

Európska únia a Mexiko uzavreli poslednú zložku rokovaní o novej vzájomnej obchodnej dohode. Komisár pre obchod Phil Hogan a mexická ministerka hospodárstva Graciela Márquez Colín sa telefonicky dohodli na presnom rozsahu vzájomného otvárania trhov verejného obstarávania a na vysokom stupni predvídateľnosti a transparentnosti postupov verejného obstarávania. Európska únia a Mexiko tak teraz môžu pokročiť na cestu k podpisu a ratifikácii tejto novej dohody v súlade s pravidlami a postupmi každej strany.

Komisár pre obchod Phil Hogan v tejto súvislosti uviedol: „Hoci sme v poslednom období väčšinu úsilia venovali boju proti kríze spôsobenej koronavírusom, pracovali sme aj na tom aby sme náš program pre otvorený a spravodlivý obchod posunuli dopredu, čo je aj naďalej veľmi dôležité. Otvorenosť, partnerstvá a spolupráca budú mať pri obnove našich hospodárstiev po tejto pandémii ešte zásadnejší význam. Som preto veľmi rád, že sa v tom s našimi mexickými partnermi zhodneme a že naše vytrvalé úsilie teraz budeme môcť úspešne zavŕšiť. Dohoda je jasným dôkazom nášho spoločného odhodlania napredovať v našom programe partnerstva a spolupráce. Keď táto dohoda nadobudne platnosť, v Únii aj Mexiku bude prínosná pre naše hospodárstva a z hľadiska oživovania zamestnanosti.“

Na základe novej dohody medzi EÚ a Mexikom bude takmer celý obchod s tovarom medzi nimi prebiehať bez cla. Dohoda teraz obsahuje aj progresívne pravidlá týkajúce sa udržateľného rozvoja, ako napríklad záväzok účinne plniť Parížsku dohodu o zmene klímy. Takisto je to prvýkrát, čo Únia uzatvára s krajinou Latinskej Ameriky dohodu o otázkach týkajúcich sa ochrany investícií. Zjednodušené colné postupy tiež podporia vývoz. 

Širšia globálna dohoda, ktorej je táto obchodná dohoda neodlučiteľnou súčasťou, sa týka aj ochrany ľudských práv a obsahuje aj kapitoly o politickej a rozvojovej spolupráci. Pôjde aj o úplne prvú obchodnú dohodu Únie, ktorá bude obsahovať ustanovenia o boji proti korupcii a opatrenia na boj proti úplatkárstvu a praniu špinavých peňazí.

Mexiko je najväčším obchodným partnerom EÚ v Latinskej Amerike. Dvojstranný obchod s tovarom medzi EÚ a Mexikom dosahuje hodnotu 66 miliárd EUR (údaj za rok 2019) a obchod so službami ďalších 19 miliárd EUR (údaj za rok 2018). Únia každý rok vyvezie do Mexika tovar za viac ako 39 miliárd EUR. Obchod s tovarom medzi EÚ a Mexikom sa od nadobudnutia platnosti pôvodnej dohody v roku 2001 viac ako strojnásobil. Modernizovaná obchodná dohoda pomôže upevniť tento nebývalo vysoký rast.

Ďalšie kroky

Práve sa dokončuje právna revízia dohody. Po dokončení tohto procesu sa dohoda preloží do všetkých oficiálnych jazykov EÚ. Následne sa návrh Komisie postúpi na podpis a uzavretie Rade a Európskemu parlamentu.

Súvislosti

Táto obchodná dohoda je súčasťou širšej globálnej dohody, ktorá stanovuje rámec pre vzťahy EÚ a Mexika a zahŕňa všeobecnejšie otázky spoločného záujmu mimo obchodu, napríklad politické otázky, problematiku zmeny klímy a ľudských práv. Mexiko bolo v roku 1997 prvou krajinou Latinskej Ameriky, ktorá s EÚ podpísala globálnu dohodu. Európska únia a Mexiko začali rokovania o tejto novej modernizovanej dohode v máji 2016. Základnú dohodu dosiahli o dva roky neskôr, v apríli 2018, pričom niektoré zostávajúce technické otázky ponechali na ďalšiu diskusiu. Tieto otázky sú teraz úplne vyriešené.

Čítať ďalej...

Komisia prijíma balík opatrení v oblasti bankovníctva s cieľom uľahčiť poskytovanie úverov domácnostiam a podnikom v EÚ

Komisia prijala balík opatrení v oblasti bankovníctva, aby uľahčila poskytovanie úverov domácnostiam a podnikom v celej Európskej únii. Cieľom tohto balíka je zabezpečiť, aby banky mohli naďalej požičiavať peniaze na podporu hospodárstva a pomáhať pri zmierňovaní závažného hospodárskeho vplyvu spôsobeného koronavírusom. Balík zahŕňa výkladové oznámenie o účtovných a prudenciálnych rámcoch EÚ, ako aj cielené zmeny bankových pravidiel EÚ s rýchlym efektom.

Pravidlá zavedené v nadväznosti na finančnú krízu zabezpečili, že banky v EÚ sú teraz odolnejšie a lepšie pripravené čeliť otrasom v hospodárstve. Toto oznámenie pripomína, že pravidlá EÚ umožňujú bankám a ich orgánom dohľadu počas hospodárskych kríz konať pružne, ale zodpovedne a podporovať občanov a firmy, najmä malé a stredné podniky. Týmto nariadením sa takisto vykonávajú niektoré cielené zmeny v záujme maximalizovania schopnosti úverových inštitúcií poskytovať úvery a absorbovať straty súvisiace s pandémiou koronavírusu, pričom sa naďalej zabezpečuje ich trvalá odolnosť.

Valdis Dombrovskis, výkonný podpredseda pre hospodárstvo, ktoré pracuje v prospech ľudí, skonštatoval: „V najvyššej možnej miere podporujeme domácnosti a podniky, aby sme dokázali čeliť hospodárskym dôsledkom koronavírusu. V tejto súvislosti môže veľa urobiť bankový sektor. Dnes využívame plnú flexibilitu bankových pravidiel EÚ a navrhujeme cielené legislatívne zmeny, ktoré umožnia bankám ponechať otvorené kanály likvidity, cez ktoré môžu domácnosti a podniky získať potrebné finančné prostriedky. Čoskoro začneme aj rokovania za okrúhlym stolom, na ktorých sa skupiny spotrebiteľov a podnikov stretnú s finančným sektorom, aby sme mohli riešiť najnaliehavejšie potreby našich občanov a podnikov.“

Komisia bude spolupracovať s európskym finančným sektorom s cieľom preskúmať, aké osvedčené postupy, by mohli ešte viac podporiť občanov a podniky. Reakcia EÚ na túto krízu musí byť koordinovaná, aby sa medzi štátmi zabránilo roztrieštenosti a zabezpečili sa rovnaké podmienky.

Cielené zmeny bankových pravidiel

Komisia navrhla niekoľko cielených zmien bankových prudenciálnych pravidiel EÚ s rýchlym efektom (nariadenie o kapitálových požiadavkách) v záujme maximalizovania schopnosti bánk poskytovať úvery a absorbovať straty súvisiace s koronavírusom. Komisia navrhuje prijať výnimočné dočasné opatrenia na zmiernenie bezprostredného dosahu vývoja súvisiaceho s koronavírusom, a to úpravou harmonogramu uplatňovania medzinárodných účtovných štandardov na kapitál bánk, zvýhodňovaním verejných záruk poskytnutých počas tejto krízy, odložením dátumu uplatňovania vankúša ukazovateľa finančnej páky a úpravou spôsobu vylúčenia určitých expozícií z výpočtu ukazovateľa finančnej páky. Komisia takisto navrhuje začať skôr s uplatňovaním viacerých dohodnutých opatrení, ktoré podnietia banky k financovaniu zamestnancov, MSP a projektov v oblasti infraštruktúry.

Výkladové oznámenie

Toto oznámenie potvrdzuje nedávne vyhlásenia týkajúce sa využívania flexibility v účtovných a prudenciálnych pravidlách, ktoré vydal Bazilejský výbor pre bankový dohľad, Európsky orgán pre bankovníctvo (EBA) a Európska centrálna banka. Komisia nabáda banky a orgány dohľadu, aby využívali flexibilitu v účtovných a prudenciálnych rámcoch EÚ. V oznámení sa napríklad potvrdzuje – a oceňuje – flexibilita pravidiel EÚ, pokiaľ ide o verejné a súkromné moratóriá na splátky úverov (usmernenia EBA z 2. apríla). V oznámení sa takisto zdôrazňujú oblasti, v ktorých sa banky vyzývajú, aby konali zodpovedne, napríklad tým, že upustia od vyplácania dividend akcionárom alebo že prijmú konzervatívny prístup k vyplácaniu pohyblivej zložky odmeňovania. Oznámenie takisto upozorňuje na to, ako môžu banky pomáhať podnikom a občanom prostredníctvom digitálnych služieb vrátane bezkontaktných a digitálnych platieb.

Ďalšie informácie

Výkladové oznámenie Komisie o uplatňovaní účtovných a prudenciálnych rámcov na uľahčenie poskytovania bankových úverov EÚ (Podpora podnikov a domácností v prostredí COVID-19).

Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 575/2013 z 26. júna 2013 o prudenciálnych požiadavkách na úverové inštitúcie a investičné spoločnosti.

Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 575/2013 z 26. júna 2013 o prudenciálnych požiadavkách na úverové inštitúcie a investičné spoločnosti a o zmene nariadenia (EÚ) č. 648/2012 Text s významom pre EHP.

Otázky a odpovede: Opatrenia v reakcii na koronavírus: Balík opatrení v oblasti bankovníctva s cieľom uľahčiť poskytovanie bankových úverov domácnostiam a podnikom v EÚ

Čítať ďalej...

Koronavírus: Usmernenie EÚ pre bezpečný návrat na pracovisko

Ako zabezpečiť zdravie a bezpečnosť pracovníkov pri návrate na pracovisko? Túto dôležitú otázku majú na mysli mnohí zamestnávatelia, keďže krajiny EÚ plánujú alebo už realizujú postupný návrat do práce po koronavírusovej pandémii. Európska agentúra pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci (EU-OSHA) vydala usmernenie týkajúce sa návratu do práce.

Európsky komisár pre pracovné miesta a sociálne práva Nicolas Schmit uviedol: „Dnes je viac než kedykoľvek predtým jasné, že zachovanie a presadzovanie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci má pre pracovníkov, podniky, systémy sociálnej ochrany a celú spoločnosť mimoriadny význam. Toto usmernenie prináša odpovede na praktické otázky zamestnávateľov, napríklad ako minimalizovať nebezpečenstvo koronavírusu na pracovisku, ako aktualizovať hodnotenie rizika, ako sa postarať o pracovníkov, ktorí ochoreli. Zamestnávateľom a podnikom pomôže pri zvládaní návratu do práce a poskytovaní praktického poradenstva zamestnancom.“

Pre Komisiu je nanajvýš dôležité zaistiť, aby sa ľudia mohli vrátiť na pracovisko do bezpečného a zdravého prostredia. Preto dnes vydané usmernenie predstavuje v tomto dôležitom období kľúčový príspevok EÚ. Obsahuje aj odkazy na vnútroštátne informácie o konkrétnych sektoroch a povolaniach. Týka sa viacerých oblastí:

  • hodnotenie rizika a príslušné opatrenia,
  • zapojenie pracovníkov,
  • starostlivosť o chorých pracovníkov,
  • plánovanie a ponaučenie do budúcnosti,
  • zachovanie informovanosti,
  • informácie pre sektory a povolania.

K usmerneniu, ktoré vypracovala agentúra EU-OSHA v spolupráci s Európskou komisiou, prispeli aj tripartitný Poradný výbor pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci a Výbor vedúcich predstaviteľov inšpekcie práce. Usmernenie sa bude pravidelne aktualizovať spoľahlivými informáciami v závislosti od vývoja situácie.

Súvislosti

Šírenie koronavírusu poukazuje na rozhodujúci význam účelných opatrení a podmienok týkajúcich sa bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci vo všetkých oblastiach činnosti.

Európska agentúra pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci (EU-OSHA) je informačná agentúra Európskej únie pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci.

EU-OSHA už na začiatku koronavírusovej krízy vydala usmernenia pre pracoviská. Zostavila najdôležitejšie informácie a rady, ktoré sú k dispozícii v súvislosti so šírením koronavírusu.

Čítať ďalej...
Prihláste sa k odberu tohto RSS kanála
Login