Zemepisné označenia – európsky poklad v hodnote 75 miliárd EUR

Európska komisia zverejnila štúdiu, podľa ktorej majú poľnohospodárske výrobky, potraviny a nápoje, ktorých názvy sú chránené ako zemepisné označenia Európskej únie, predajnú hodnotu 74,76 mld. EUR. Viac ako pätina tejto sumy pripadá na vývoz mimo Európskej únie. Štúdia konštatovala, že predajná hodnota výrobku s chráneným názvom je oproti predajnej hodnote podobných, ale necertifikovaných výrobkov v priemere dvojnásobná. 

Komisár pre poľnohospodárstvo Janusz Wojciechowski uviedol: „Európske zemepisné označenia odzrkadľujú bohatstvo a rozmanitosť produktov, ktoré ponúka naše odvetvie poľnohospodárstva. Výhody pre výrobcov sú zjavné. Môžu svoje výrobky predávať za vyššiu cenu tým spotrebiteľom, ktorí majú záujem o autentické regionálne výrobky. Zemepisné označenia sú kľúčovým aspektom našich obchodných dohôd. Celosvetovou ochranou výrobkov predchádzame podvodnému používaniu názvov výrobkov a zachovávame dobré meno európskych poľnohospodárskych potravín a nápojov. Zemepisné označenia chránia lokálnu hodnotu na globálnej úrovni.“

Európske potraviny sú známe tým, že sú bezpečné, výživné a veľmi kvalitné. Tradičné spôsoby výroby prispievajú k cieľu EÚ vytvoriť celosvetový štandard udržateľnosti v potravinárskej výrobe. Systémy kvality EÚ sú zamerané na ochranu názvov špecifických výrobkov a propagáciu ich jedinečných vlastností súvisiacich s ich zemepisným pôvodom, ako aj s výrobným tajomstvom daného regiónu. Tieto názvy sú súčasťou systému práva duševného vlastníctva v EÚ, vďaka čomu sú právne chránené proti napodobovaniu a zneužívaniu. Ochranu poľnohospodárskych výrobkov a vín zabezpečujú „chránené označenie pôvodu“ (CHOP) a „chránené zemepisné označenie“ (CHZO), na liehoviny sa vzťahuje „zemepisné označenie“ (ZO). Európska únia zaviedla aj označenie „zaručená tradičná špecialita“ (ZTŠ), ktoré slúži na vyzdvihnutie tradičných aspektov výrobku bez nutnosti ich prepojenia na konkrétnu zemepisnú oblasť. Predajná hodnota poľnohospodárskych výrobkov a potravín s označením ZTŠ je 2,3 mld. EUR.

Štúdia vzala do úvahy všetkých 3 207 názvov výrobkov, ktoré boli chránené v 28 členských štátoch EÚ ku koncu roka 2017 (do konca marca 2020 stúpol celkový počet chránených názvov na 3 322). Štúdia konštatovala, že predajná hodnota výrobku s chráneným názvom je oproti predajnej hodnote podobných, ale necertifikovaných výrobkov v priemere dvojnásobná. 

Takisto sa v nej uvádza, že z hľadiska uvádzania na trh a zvýšenia predaja existuje jasný hospodársky prínos pre výrobcov vďaka vysokej kvalite a dobrej povesti výrobkov, a ochota spotrebiteľov zaplatiť za autentické výrobky viac. 

Štúdia dospela k týmto hlavným zisteniam:

  • Vysoká predajná hodnota: Zemepisné označenia a zaručené tradičné špeciality mali v roku 2017 celkovú odhadovanú predajnú hodnotu 77,15 mld. EUR, čo predstavuje 7 % celkovej predajnej hodnoty potravín a nápojov vyrobených v Európe, ktorých odhadovaná hodnota v roku 2017 bola 1 101 mld. EUR. Vína predstavovali viac ako polovicu tejto hodnoty (39,4 mld. EUR), poľnohospodárske výrobky a potraviny 35 % (27,34 mld. EUR) a liehoviny 13 % (10,35 mld. EUR). Z 3 207 názvov výrobkov, ktoré sa v roku 2017 nachádzali v registri (zemepisné označenia aj ZTŠ), išlo v 49 % o vína, v 43 % o poľnohospodárske výrobky a potraviny a v 8 % o liehoviny.
  • Vyššia predajná hodnota chránených výrobkov: predajná hodnota výrobkov, na ktoré sa štúdia zamerala, bola oproti predajnej hodnote podobných, ale necertifikovaných výrobkov v priemere dvojnásobná. V prípade vín bola táto hodnota (value premium rate) 2,85, pri liehovinách 2,52 a pri poľnohospodárskych výrobkoch a potravinách 1,5.
  • Skutočne európska politika: Každá krajina EÚ produkuje výrobky, ktorých názvy sú chránené na úrovni EÚ a ktoré reprezentujú tradičné kulinárske dedičstvo regiónov a podieľajú sa na hospodárskom rozvoji agropotravinárskeho odvetvia jednotlivých krajín.
  • Vývoz výrobkov so zemepisným označením: výrobky so zemepisným označením predstavujú 15,5 % celkového vývozu poľnohospodárskych výrobkov a potravín z EÚ. Najväčší podiel majú aj naďalej vína, a to z hľadiska predajnej hodnoty (51 %), ako aj z hľadiska obchodu s krajinami mimo EÚ (50 %). Väčšina výrobkov z EÚ so zemepisným označením putuje do USA, Číny a Singapuru a predstavuje polovicu vývoznej hodnoty týchto výrobkov.

V záujme optimálneho fungovania politiky kvality EÚ sa od 4 novembra 2019 do 3. februára 2020 uskutočnila online verejná konzultácia s cieľom získať od zainteresovaných strán spätnú väzbu k politike. Okrem iných kľúčových zistení sa väčšina respondentov zhodla na tom, že systémy kvality EÚ sú prínosom pre výrobcov i spotrebiteľov. V súhrnnej správe sa uvádza podrobný prehľad spätnej väzby získanej počas verejnej konzultácie.

Súvislosti

Pri výrobkoch s chráneným označením pôvodu (CHOP), chráneným zemepisným označením (CHZO) a zemepisným označením (ZO) v prípade liehovín sa spotrebitelia môžu spoľahnúť na to, že výrobok bol skutočne vyrobený v uvedenom regióne pôvodu a pri jeho výrobe sa použili tradičné znalosti a techniky príslušného regiónu. Hlavný rozdiel medzi CHOP a CHZO spočíva v tom, koľko surovín musí pochádzať z danej oblasti, resp. koľko krokov výroby sa musí v tejto oblasti uskutočniť. Medzi najznámejšie výrobky so zemepisným označením patria: Bayerisches Bier, Champagne, Irish Whiskey, olivy Kalamata, Parmigiano Reggiano, Polska Wódka, Queso Manchego a Roquefort. 

Na druhej strane zaručená tradičná špecialita (ZTŠ) vyzdvihuje tradičné aspekty výrobku, napríklad spôsob výroby alebo zloženie. Výrobok nemusí byť prepojený so žiadnou konkrétnou zemepisnou oblasťou. Ako príklady známych výrobkov so ZTŠ možno uviesť Bacalhau de Cura Tradicional Portuguesa, Amatriciana tradizionale, Hollandse maatjesharing a Kriek.

EÚ uzavrela vyše 30 medzinárodných dohôd, na základe ktorých je mnoho zemepisných označení EÚ uznávaných aj za jej hranicami a zemepisné označenia z tretích krajín sú zas uznávané v EÚ. Tieto zohrávajú čoraz dôležitejšiu úlohu pri obchodných rokovaniach medzi EÚ a inými krajinami. Komisia okrem toho každoročne vynakladá na propagáciu kvalitných výrobkov v EÚ a na celom svete približne 50 mil. EUR.

Čítať ďalej...

Koronavírus: Komisia oceňuje, že Parlament urýchlene schválil navrhované nové zdroje na ochranu životov a živobytia

Komisia oceňuje nedávne hlasovanie Európskeho parlamentu, ktoré umožní rýchle vykonávanie viacerých návrhov Komisie na riešenie krízy spôsobenej koronavírusom. Toto hlasovanie umožní: bezprecedentné presmerovanie finančných prostriedkov z politiky súdržnosti na riešenie dôsledkov krízy v oblasti verejného zdravia (iniciatíva CRII+); poskytnutie dodatočných finančných prostriedkov EÚ vo výške 3,08 miliardy EUR na zdravotnú starostlivosť (nástroj núdzovej podpory) a núdzovú zdravotnícku rezervu (rescEU); poskytnutie dodatočných finančných prostriedkov pre Európske centrum pre prevenciu a kontrolu chorôb a viacero ďalších podporných opatrení. Schválenie Parlamentu nasleduje po tom, ako členské štáty EÚ v Rade urýchlene schválili väčšinu iniciatív, pričom iniciatíva CRII+ a odloženie uplatňovania nariadenia o zdravotníckych pomôckach sa ešte musia prijať v Rade.

Presmerovanie všetkých finančných prostriedkov z politiky súdržnosti na boj proti núdzovej situácii

V súlade s návrhom Komisie sa teraz všetky neviazané finančné prostriedky z aktuálnych fondov politiky súdržnosti zmobilizujú na riešenie dôsledkov krízy v oblasti verejného zdravia. Na zabezpečenie toho, aby sa finančné prostriedky mohli presmerovať tam, kde sú najnaliehavejšie potrebné, sa umožnia presuny medzi jednotlivými fondmi, regiónmi a programami politiky. Iniciatíva poskytuje okamžitú likviditu s možnosťou využiť 100 % financovanie EÚ v prípade opatrení súvisiacich s krízou, čo znamená, že na uvoľnenie finančných prostriedkov EÚ nie je potrebné spolufinancovanie z vnútroštátnych zdrojov. Umožnením flexibilného využívania všetkých dostupných finančných prostriedkov a zjednodušením administratívnych postupov Investičná iniciatíva v reakcii na koronavírus poskytuje bezprecedentnú podporu pre systémy zdravotnej starostlivosti, priemyselné odvetvia a ľudí v celej Európe. Na nákup osobných ochranných prostriedkov pre dobrovoľníkov, ktorí poskytujú pomoc, bude odteraz možné využiť aj Fond európskej pomoci pre najodkázanejšie osoby. Základná materiálna pomoc sa môže poskytovať prostredníctvom elektronických poukážok, čím sa zníži riziko nákazy dobrovoľníkov, ktorí môžu naďalej pomáhať bezdomovcom, deťom žijúcim v chudobe a ľuďom, ktorí sú závislí od potravinových bánk. 

2,7 miliardy EUR pre nástroj núdzovej podpory pre sektor zdravotníctva

Nástroj núdzovej podpory pomôže financovať naliehavé zdravotnícke potreby, ako sú masky a respirátory, preprava zdravotníckeho vybavenia a pacientov v cezhraničných regiónoch, vysielanie zdravotníckych pracovníkov do problémových oblastí nákazy a výstavba mobilných poľných nemocníc. Komisia bude môcť priamo obstarávať vybavenie v mene členských štátov EÚ a pomoc nasmeruje tam, kde je najviac potrebná. Komisia už spolupracuje s členskými štátmi na identifikácii a uprednostnení najnaliehavejších potrieb. Na zvládnutie tohto procesu bola zriadená pracovná skupina Komisie. EÚ bude môcť v strednodobom až dlhodobom horizonte dopĺňať úsilie členských štátov o hromadné testovanie a lekársky výskum, pričom počas krízy bude reakciu koordinovať Komisia.

380 miliónov EUR na zdravotnícku rezervu rescEU

S cieľom zlepšiť pripravenosť na krízu v celej EÚ sa vytvorí európska zdravotnícka rezerva a vybavenie sa bude nachádzať v jednom alebo vo viacerých členských štátoch. Za obstarávanie vybavenia bude zodpovedný hostiteľský štát alebo štáty a 100 % zdravotníckej rezervy bude financovať Komisia. Distribúciu vybavenia bude riadiť Koordinačné centrum Komisie pre reakcie na núdzové situácie, ktoré zabezpečí, aby sa vybavenie dostalo tam, kde je najviac potrebné. Prvým hostiteľským štátom bude Rumunsko. Výroba prvých pľúcnych ventilátorov sa už začala.

3,6 milióna EUR pre Európske centrum pre prevenciu a kontrolu chorôb (ECDC)

Tieto nové finančné prostriedky posilnia schopnosť ECDC identifikovať, posudzovať a oznamovať ohrozenia ľudského zdravia prenosnými chorobami, a najmä zvýšia kapacitu odborníkov.

Odloženie uplatňovania nariadenia o zdravotníckych pomôckach

Európsky parlament podporil návrh Komisie odložiť uplatňovanie nariadenia o zdravotníckych pomôckach o jeden rok, aby členské štáty, zdravotnícke inštitúcie a sektor zdravotníctva mali možnosť uprednostniť boj proti koronavírusu. Tento návrh zohľadňuje bezprecedentné výzvy pandémie a potrebu zvýšenej dostupnosti životne dôležitých zdravotníckych pomôcok v celej EÚ. Pokiaľ ide o toto dôležité opatrenie, Komisia počíta s tým, že Rada ho čoskoro plne podporí.

Podpora pre rybárov a poľnohospodárov

Európsky námorný a rybársky fond sa teraz upraví, aby sa zmiernil vplyv koronavírusu v sektore produkcie plodov mora. Členské štáty budú môcť poskytovať podporu na dočasné zastavenie rybolovných činností a skladovanie produktov rybolovu a akvakultúry. Pomoc sa poskytne aj v rámci spoločnej poľnohospodárskej politiky: umožní sa väčšia flexibilita pri využívaní finančných nástrojov, členské štáty budú môcť ľahšie presúvať finančné prostriedky v rámci programov rozvoja vidieka a zmierni sa administratívny tlak na vnútroštátne orgány, ktoré sa zaoberajú programami rozvoja vidieka.

Dodatočné prostriedky na iné priority

Uvoľňujú sa dodatočné finančné prostriedky na reorganizáciu výdavkov EÚ na tento rok v súlade s najnovšími prioritami. Okrem toho, že tieto návrhy opravných rozpočtov uvoľňujú prostriedky na podporu sektoru zdravotníctva, poskytnú zároveň:

  • 45 miliónov EUR na repatriáciu štátnych príslušníkov, ktorí uviazli mimo EÚ,
  • 350 miliónov EUR na pomoc pri riadení migrácie v Grécku, a to nad rámec núdzovej pomoci vo výške 350 miliónov EUR, ktorá už bola poskytnutá, čím sa naplní záväzok Komisie urýchlene zmobilizovať ďalších 700 miliónov EUR na zvládnutie mimoriadnych výziev v oblasti migrácie a kontroly hraníc v Grécku,
  • 100 miliónov EUR na pomoc Albánsku na rekonštrukciu po ničivom zemetrasení z 26. novembra 2019,
  • dodatočné finančné prostriedky vo výške 3,3 milióna EUR pre európsku prokuratúru (EPPO) na navýšenie jej rozpočtu na rok 2020. Tieto financie umožnia EPPO napríklad rýchlejšie nabrať kvalifikovaný personál a zakúpiť IT vybavenie, aby mohla začať riešiť prvé prípady. Spolu s podporou pre EPPO, ktorá jej už bola poskytnutá na riadenie prípadov začiatkom roka, sa tak celkové finančné krytie EPPO na rok 2020 navýši o 48 %.

Ďalšie informácie

Prehľad: Reakcia EÚ na koronavírus – aktuálne informácie

Webová stránka reakcie Európskej komisie na koronavírus

Otázky a odpovede o Investičnej iniciatíve v reakcii na koronavírus Plus: Nové akcie na mobilizáciu kľúčových investícií a zdrojov

Prehľad: Investičná iniciatíva v reakcii na koronavírus

Prehľad: Reakcia na koronavírus: Podpora sektoru rybolovu a akvakultúry

Nástroj núdzovej podpory v rámci Únie pre sektor zdravotníctva – otázky a odpovede

Prehľad: Nástroj núdzovej podpory Európskej únie pre sektor zdravotníctva –

Koronavírus: Komisia zvyšuje rozpočet na leteckú repatriáciu občanov a rezervu rescEU

Návrh opravného rozpočtu č. 1

Návrh opravného rozpočtu č. 2

Úplný balík legislatívnych návrhov k nástroju núdzovej podpory pre sektor zdravotníctva

Komisia navrhuje odložiť uplatňovanie nariadenia o zdravotníckych pomôckach, aby uprednostnila boj proti pandémii koronavírusu

Čítať ďalej...

Koronavírus: Koncepcia EÚ pre efektívne aplikácie na sledovanie kontaktov pomôže pri postupnom uvoľňovaní opatrení na obmedzenie pohybu

Členské štáty EÚ s podporou Komisie v reakcii na pandémiu koronavírusu vypracovali súbor nástrojov EÚ na používanie mobilných aplikácií určených na sledovanie kontaktov a varovanie. Ide o súčasť spoločnej koordinovanej koncepcie, ktorá má pomôcť pri postupnom uvoľňovaní opatrení na obmedzenie pohybu, ako sa uvádza v odporúčaní Komisie z minulého týždňa.

Členské štáty s podporou Komisie od vypuknutia pandémie koronavírusu posudzujú digitálne riešenia súčasnej krízy z hľadiska efektívnosti, bezpečnosti, súkromia a ochrany údajov. Aplikácie na sledovanie kontaktov – ak sú plne v súlade s pravidlami EÚ a dobre koordinované – môžu zohrávať kľúčovú úlohu vo všetkých fázach krízového riadenia, najmä keď dozreje čas na postupné uvoľňovanie opatrení na obmedzenie sociálnych kontaktov. Môžu doplniť existujúce manuálne sledovanie kontaktov a pomôcť prerušiť reťazec prenosu vírusu. K súboru nástrojov sú pripojené usmernenia k ochrane údajov pre takéto mobilné aplikácie, ktoré boli takisto uverejnené dnes.

Komisár pre vnútorný trh Thierry Breton uvítal tento súbor nástrojov slovami: „Aplikácie na sledovanie kontaktov, ktorých cieľom je obmedziť šírenie koronavírusu, môžu byť užitočné, najmä ako súčasť stratégií členských štátov pri ukončení súvisiacich opatrení. Predpokladom ich využívania, a teda aj ich užitočnosti, sú však silné záruky ochrany súkromia. Zatiaľ čo by sme mali hľadať inovatívne riešenia a v boji proti pandémii čo najlepšie využívať technológie, odmietame ohroziť naše hodnoty a požiadavky na súkromie.“

Komisárka pre zdravie a bezpečnosť potravín Stella Kyriakidesová uviedla: „Digitálne nástroje budú mať pri ochrane našich občanov a postupnom uvoľňovaní opatrení na obmedzenie pohybu zásadný význam. Mobilné aplikácie nás môžu varovať pred rizikom infekcie a asistovať zdravotníckym orgánom pri sledovaní kontaktov, ktoré je nevyhnutné na prerušenie prenosových reťazcov. V prístupoch k opätovnému otvoreniu našich komunít musíme byť svedomití, kreatívni a flexibilní. Aj naďalej musíme splošťovať krivku a udržiavať ju čo najnižšie. Bez bezpečných digitálnych technológií, ktoré zodpovedajú našim požiadavkám, naša koncepcia nebude efektívna.“

Spoločná koncepcia pre dobrovoľne používané aplikácie na sledovanie kontaktov dodržiavajúce požiadavky na ochranu súkromia

Oznámenie je prvou verziou spoločného súboru nástrojov EÚ, ktorý urýchlene vyvinula sieť elektronického zdravotníctva za spolupráce jej jednotlivých členov s podporou Európskej komisie. Ide o praktickú príručku pre členské štáty pri zavádzaní sledovacích a výstražných aplikácií. V súbore nástrojov sa stanovujú základné požiadavky na tieto aplikácie:

  • mali by byť plne v súlade s pravidlami EÚ v oblasti ochrany údajov a súkromia, ako sa uvádzajú v usmerneniach, ktoré boli dnes predložené po konzultácii s Európskym výborom pre ochranu údajov,
  • mali by sa zavádzať v úzkej koordinácii s orgánmi verejného zdravotníctva a tieto by ich mali schvaľovať,
  • mali by sa inštalovať dobrovoľne a odstrániť, len čo prestanú byť potrebné,
  • mali by sa snažiť využívať najnovšie technologické riešenia poskytujúce čo najspoľahlivejšiu ochranu súkromia. Pravdepodobne sa budú opierať o technológiu Bluetooth na určovanie blízkosti a nebudú umožňovať lokalizáciu osôb,
  • mali by byť založené na anonymizovaných údajoch: používateľov, ktorí boli počas určitého obdobia v blízkosti infikovanej osoby, môžu varovať, aby sa dali otestovať alebo sa izolovali, ale bez toho, aby odhalili identitu infikovaných,
  • mali by byť interoperabilné v celej EÚ, aby boli občania chránení aj pri prekračovaní hraníc,
  • mali by vychádzať z uznávaných epidemiologických usmernení a odrážať najlepšie postupy v oblasti kybernetickej bezpečnosti a prístupnosti,
  • mali by byť bezpečné a efektívne. 

Hoci takéto aplikácie umožňujú jednoduchšie, rýchlejšie a efektívnejšie sledovanie než tradičné metódy založené na rozhovoroch s infikovanými pacientmi, bude sa pokračovať aj v manuálnom sledovaní občanov, ktorí by mohli byť zraniteľnejší voči infekcii, ale je menej pravdepodobné, že by mali smartfón, ako sú napríklad seniori alebo osoby so zdravotným postihnutím.

V budúcich verziách súboru nástrojov sa môže vypracovať spoločný prístup k iným funkciám, najmä k spracúvaným informáciám a sledovaniu príznakov.

Ďalšie kroky

V súbore nástrojov sa zohľadňujú najnovšie najlepšie postupy pri používaní mobilných sledovacích a výstražných aplikácií, ktoré by mali pomôcť pri riešení súčasnej krízy. Je súčasťou prebiehajúceho procesu, v rámci ktorého členské štáty spolupracujú na tom, aby v nadchádzajúcich týždňoch a mesiacoch navrhli a zdokonalili používanie tohto a iných praktických nástrojov. Táto prvá verzia sa bude ďalej obohacovať na základe skúseností členských štátov.

Orgány verejného zdravotníctva posúdia efektívnosť aplikácií na národnej aj cezhraničnej úrovni do 30. apríla 2020. Členské štáty by mali o svojich opatreniach informovať do 31. mája 2020 a mali by ich sprístupniť ostatným členským štátom a Komisii na partnerské preskúmanie. Komisia posúdi dosiahnutý pokrok a od júna 2020 bude počas trvania krízy pravidelne uverejňovať správy, odporúčať opatrenia alebo informovať o postupnom ukončovaní opatrení, ktoré sa už nebudú považovať za potrebné.

Čítať ďalej...

Koronavírus: Európsky plán navrhuje ďalší postup smerom k spoločnému zrušeniu opatrení na zamedzenie šírenia nákazy

Komisia v spolupráci s predsedom Európskej rady predložila spoločný európsky plán na postupné rušenie opatrení na zamedzenie šírenia nákazy prijatých v dôsledku vypuknutia nákazy koronavírusom.

Aj keď sme stále ešte v režime zabraňovania šíreniu nákazy, nevyhnutné výnimočné opatrenia, ktoré členské štáty a EÚ prijali, prinášajú svoje výsledky. Vďaka nim sa spomalilo šírenie vírusu a zachránili sa tisíce životov. Tieto opatrenia a s nimi spojená neistota však pre ľudí, spoločnosť a ekonomiku znamenajú nemalé náklady a nemôžu byť časovo neobmedzené.

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová uviedla: „Záchrana životov a ochrana Európanov pred koronavírusom je našou hlavnou prioritou. Zároveň je načase myslieť na budúcnosť a zamerať sa na ochranu živobytia. Napriek tomu, že sa podmienky v členských štátoch stále veľmi líšia, všetci Európania sa právom pýtajú, kedy a v akom poradí sa môžu opatrenia na obmedzenie pohybu zrušiť. Zodpovedné plánovanie na mieste, ktoré rozumne vyváži záujmy ochrany verejného zdravia a fungovania našich spoločností, potrebuje pevný základ. Komisia preto vypracovala prehľad usmernení, kritérií a opatrení, ktorý poskytuje základ pre uvážené opatrenia. Sila Európy spočíva v jej sociálnej a hospodárskej rovnováhe. Navzájom sa jeden od druhého učíme a pomáhame našej Európskej únii dostať sa z tejto krízy.“

Komisárka pre zdravie a bezpečnosť potravín Stella Kyriakidesová uviedla: „Návrat do normálu po ukončení obmedzení pohybu v dôsledku nákazy koronavírusom si bude vyžadovať starostlivo koordinovaný a európsky prístup medzi členskými štátmi, založený na vedeckých poznatkoch a solidarite. Je nevyhnutné, aby naše systémy zdravotnej starostlivosti dokázali zabezpečiť liečbu väčšieho počtu nových prípadov, aby boli k dispozícii základné lieky a vybavenie a aby sme mali potrebnú kapacitu na rozsiahle testovanie a sledovanie šírenia nákazy. Uvedomujeme si, že táto cesta bude dlhá a postupná a že dôsledky tejto bezprecedentnej zdravotnej krízy budú dlhotrvajúce. Kým nebude vyvinutá účinná liečba a vakcína, budeme sa musieť s týmto vírusom naučiť žiť. Európa sa však opäť zotaví, spoločne a jednotne. To je jediná cesta.“

Berúc do úvahy špecifiká jednotlivých krajín sa v spoločnom európskom pláne stanovujú tieto kľúčové zásady:

  • Základom je správne načasovanie. Rozhodnutie o tom, kedy uvoľniť obmedzenie pohybu, by malo vychádzať z týchto kritérií:

epidemiologické kritérium, z ktorého je zjavné, že počas dlhšieho obdobia sa šírenie ochorenia výrazne znížilo a stabilizovalo.

dostatočná kapacita systému zdravotnej starostlivosti zohľadňujúca napr. obsadenosť jednotiek intenzívnej starostlivosti, ako aj dostupnosť zdravotníckych pracovníkov a zdravotníckeho materiálu.

primeraná monitorovacia kapacita vrátane kapacity na rozsiahle testovanie v záujme rýchlej detekcie a izolovania nakazených osôb, ako aj kapacity na sledovanie a vyhľadávanie.

  • Potrebujeme európsky prístup. Hoci sa načasovanie a postupy zrušenia opatrení na zamedzenie šírenia nákazy v jednotlivých členských štátoch líšia, potrebujeme spoločný rámec opierajúci sa o:

vedecké poznatky zamerané na verejné zdravie, zohľadňujúce skutočnosť, že súčasťou ukončenia reštriktívnych opatrení je dosiahnutie rovnováhy medzi prínosom pre verejné zdravie a spoločenským a hospodárskym dosahom.

koordináciu medzi členskými štátmi s cieľom zabrániť negatívnym vedľajším účinkom. Toto je otázka spoločného európskeho záujmu.

rešpekt a solidaritu.Toto má zásadný význam pre zdravotné, ako aj sociálno-ekonomické aspekty. Pred tým, než členské štáty zrušia opatrenia, by mali aspoň včas informovať ostatné členské štáty a Komisiu a zobrať do úvahy ich názory.

  • Postupné rušenie opatrení na obmedzenie pohybu si vyžaduje sprievodné opatrenia zahŕňajúce:

zhromažďovanie harmonizovaných údajov a vytvorenie spoľahlivého systému notifikovania a vysledovania kontaktov vrátane využívania digitálnych nástrojov plne rešpektujúcich ochranu osobných údajov;

rozšírenie kapacity testovania a zosúladenie metodík testovania. Komisia dnes po konzultácii s Európskym centrom pre prevenciu a kontrolu chorôb prijala usmernenia týkajúce sa rôznych testov na koronavírus a ich účinnosti;

zvýšenie kapacity a odolnosti vnútroštátnych systémov zdravotnej starostlivosti, najmä na riešenie predpokladaného nárastu infekcií po zrušení reštriktívnych opatrení;

ďalšie posilnenie kapacít v oblasti zdravotníckych a osobných ochranných prostriedkov.

vyvinutie bezpečných a účinných liečebných postupov a liekov, ako aj vývoj a urýchlené zavedenie vakcíny na zastavenie šírenia koronavírusu.

ĎALŠIE KROKY

V spoločnom európskom pláne sa uvádzajú konkrétne odporúčania, ktoré by členské štáty mali podniknúť pri plánovaní zrušenia opatrení na zamedzenie šírenia nákazy:

  • Tieto kroky by mali byť postupné: rušenie opatrení by malo byť rozdelené na viaceré etapy, pričom by medzi jednotlivými etapami mal byť dostatočný odstup, aby bolo možné posúdiť ich dosah.
  • Všeobecné opatrenia by sa mali postupne nahradiť cielenými. Ako príklad možno uviesť dlhodobejšiu ochranu najzraniteľnejších skupín; uľahčenie postupného návratu nevyhnutných hospodárskych činností; zintenzívnenie pravidelného čistenia a dezinfekcie dopravných uzlov, obchodov a pracovísk; nahradenie všeobecných núdzových stavov cieleným zasahovaním vlád na zabezpečenie transparentnosti a demokratickej zodpovednosti.
  • Kontroly na vnútorných hraniciach by sa mali zrušiť koordinovane. Cestovné obmedzenia a hraničné kontroly by sa mali odstrániť vtedy, keď bude epidemiologická situácia v pohraničných regiónoch dostatočne porovnateľná. V druhej fáze by mali byť znovu otvorené vonkajšie hranice a malo by sa zohľadňovať šírenie vírusu mimo EÚ.
  • Opätovné naštartovanie hospodárskej činnosti by malo byť postupné: existuje niekoľko modelov, ktoré možno uplatňovať, napr. pracovné miesta vhodné na prácu na diaľku, uplatňovanie kritéria hospodárskeho významu, práca na zmeny atď. Celá populácia by sa na pracovisko nemala vrátiť súčasne.
  • Zhromažďovanie ľudí by sa malo postupne povoľovať, zohľadňujúc osobitosti rôznych kategórií činností, ako napríklad:
  1. školy a univerzity;
  2. obchodná činnosť (maloobchod) s možným odstupňovaním;
  3. opatrenia týkajúce sa sociálnych kontaktov (reštaurácie, kaviarne) s možným odstupňovaním;
  4. masové zhromaždenia.
  • Malo by sa pokračovať v úsilí zabrániť šíreniu vírusu organizovaním kampaní na zvýšenie informovanosti s cieľom nabádať občanov, aby dodržiavali prísne hygienické návyky a obmedzovali sociálne kontakty.
  • Opatrenia by sa mali nepretržite monitorovať a mala by sa zabezpečiť pripravenosť na prípadný návrat k prísnejším opatreniam na zamedzenie šírenia nákazy.

Popri zrušení opatrení na obmedzenie pohybu treba strategicky naplánovať obnovu, hospodárske oživenie a opätovné nasmerovanie na udržateľný rast. Zahŕňa to umožnenie dvojitej transformácie na zelenšiu a digitálnu spoločnosť a vyvodenie všetkých záverov zo súčasnej krízy o pripravenosti a odolnosti EÚ. Komisia vypracuje plán obnovy na základe prepracovaného návrhu budúceho dlhodobého rozpočtu EÚ (viacročného finančného rámca) a aktualizovaného pracovného programu Komisie na rok 2020.

SÚVISLOSTI

Komisia v spolupráci s predsedom Európskej rady vypracovala tento plán, ktorý reaguje na výzvu Európskej rady z 26. marca o koordinovanej stratégii zrušenia opatrení. Zohľadnila v ňom odborné znalosti Európskeho centra pre prevenciu a kontrolu chorôb (ECDC) a panelu vedeckých odborníkov, ktorý poskytuje Komisii poradenstvo v súvislosti s koronavírusom. Všetky úvahy sú preto očividne založené na vedeckých poznatkoch, ktoré sú v súčasnosti k dispozícii, a ak sa zistia nové skutočnosti a metódy posudzovania, mali by sa revidovať.

Komisia zároveň pokračuje v mobilizácii finančných prostriedkov na podporu výskumu v oblasti vývoja vakcín, liečebných postupov a liekov. Komisia tiež spolupracuje s Európskou agentúrou pre lieky na zefektívnení regulačných krokov, od klinického skúšania až po povolenie na uvedenie na trh. Prioritou bude aj podpora medzinárodnej spolupráce.

S cieľom pomôcť členským štátom získať čo najrýchlejšie potrebné vybavenie vrátane testov Komisia zriadila „stredisko pre výmenu informácií o zdravotníckom vybavení“, začala spoločné verejné obstarávania a vytváranie núdzových zásob prostredníctvom RescEU a navrhla podporiť vnútroštátne systémy zdravotnej starostlivosti pomocou nástroja núdzovej podpory.

Čítať ďalej...

ESCALAR: 1,2 miliardy eur na rast a rozširovanie spoločností s vysokým potenciálom v Európe

Komisia zavádza program ESCALAR s novým prístupom k investíciám vyvinutý v spolupráci s Európskym investičným fondom, ktorý bude podporovať rizikový kapitál a financovanie rastu sľubných spoločností, umožní im rozšíriť sa po Európe a pomôže utužiť hospodársku a technologickú suverenitu EÚ. Poskytne sa z neho 300 miliónov EUR na zvýšenie investičnej kapacity fondov rizikového a súkromného kapitálu, a tak sa podnietia investície na rozvoj sľubných spoločností do výšky 1,2 miliardy EUR, čiže štvornásobku pôvodnej investície.

ESCALAR predstavuje jedno z opatrení, ktoré si Komisia predsavzala v novej stratégii pre MSP s cieľom zlepšiť prístup MSP k financovaniu. Táto iniciatíva je zvlášť dôležitá v ťažkej hospodárskej situácii, v ktorej sa MSP v súčasnosti ocitli v dôsledku šírenia koronavírusu. Jeho úlohou bude podporovať počas krízy aj po nej inovatívne spoločnosti, aby sa mohla Európa ďalej rozvíjať, udržať sa v popredí globálneho technologického vývoja a urýchlene oživiť svoje hospodárstvo.

Komisár pre vnútorný trh Thierry Breton povedal: „Komisia nasadila na pomoc spoločnostiam pri prekonávaní krízy spôsobenej koronavírusom všetky dostupné nástroje. Dnes zvyšujeme podporu pre mnohé sľubné európske podniky, aby sme zaručili, že sa budú môcť ďalej rozvíjať a rásť v Európe. ESCALAR nám umožňuje uvoľniť ďalšie významné súkromné investície na podporu vzniku budúcich trhových lídrov.“

Výkonný riaditeľ EIF Alain Godard uviedol: „Rozširujúce sa podniky potrebujú financie na rast, aby sa mohli posunúť na ďalšiu úroveň. ­­ So zlepšením finančného prostredia so zvýši počet rozširujúcich sa podnikov EÚ, ktoré sa budú môcť rozhodnúť pokračovať v raste v Európe. Ešte väčší význam to má v časoch krízy, keď môžu rastúce spoločnosti potrebovať od svojich investorov dodatočnú podporu. V pilotnej fáze programu ESCALAR môžu fondy získať pomoc na rozšírenie a vďaka nej sa zväčšiť, čo umožní podporiť ekosystémy rizikového kapitálu EÚ v pokročilom štádiu a rastových fondov.

Vo svojej pilotnej fáze sa z programu ESCALAR poskytne až do 300 miliónov EUR, ktoré pokryje Európsky fond pre strategické investície (EFSI). Cieľom týchto prostriedkov bude zvýšiť investičnú kapacitu fondov rizikového a súkromného kapitálu, a tak podnietiť investície na rozvoj sľubných spoločností do výšky 1,2 miliardy EUR, čiže štvornásobku pôvodnej investície. Správcovia fondov, ktorí majú záujem, sa môžu zapojiť do programu cez dnes zverejnenú výzvu EIF na vyjadrenie záujmu.

ESCALAR sa zameriava na podporu uzatvárania fondov tak, že pokryje až do 50 % veľkosti fondu. Jeho cieľom sú tak nové fondy zamerané na financovanie rozširujúcich sa podnikov, ako aj existujúce fondy, ktoré chcú podporiť spoločnosti s vysokým potenciálom zo svojho portfólia, aby mohli ďalej rásť.

Súčasná výzva je súčasťou pilotnej fázy programu ESCALAR na rok 2020, ktorá má za cieľ začleniť tento program v nasledujúcom viacročnom rámci (2021 – 2027) na základe pilotnej skúsenosti medzi hlavné súčasné európske finančné nástroje po roku 2020. Analýzu a výber fondov spravuje EIF.

 Súvislosti

V dôsledku šírenia koronavírusu v súčasnosti vystúpil do popredia fakt, že mnohé európske spoločnosti čelia pri hľadaní dostatočných investícií na rozvoj a rozširovanie v Európe ťažkostiam. Odhaduje sa, že až 90 % rýchlo rastúcich spoločností má problémy s financovaním svojho rastu v Európe. To znamená, že buď spoločnosti nedokážu nájsť financovanie v Európe a musia pozastaviť prevádzku, alebo že sľubné európske startupy vo fáze rozširovania odchádzajú z Európy.

V dôsledku krízovej situácie spôsobenej koronavírusom sa pre fondy rizikového a súkromného kapitálu dočasne zatvorili únikové cesty (napríklad predaje podnikov alebo prvotná verejná ponuka akcií), čo znamená, že tieto fondy budú musieť predĺžiť podporu rýchlo sa rozvíjajúcich spoločností vo svojom portfóliu. Investície z programu ESCALAR budú smerovať na podporu fondov, ktoré investujú do rýchlo rastúcich spoločností (vrátane následných investícií), a tak im umožnia prekonať súčasné hospodársky otrasené obdobie.

Program ESCALAR chce riešiť niektoré z týchto problémov zvýšením dostupnosti rizikového kapitálu a financovania rastu v Európe. Financovanie startupov so zrejme vysokým potenciálom rastu rizikovým kapitálom a financovanie rastu má zásadný význam pre dobré fungovanie únie kapitálových trhov. Napriek tomu, najmä vo fáze rozširovania podnikov, ešte stále nie je v Európe dostatočne rozvinuté.

Táto iniciatíva dopĺňa existujúce finančné nástroje. Je jedinečná v tom, že investorom poskytuje možnosť vyššej návratnosti výnosu, keďže návratnosť z akcií programu ESCALAR je čiastočne podriadená a obmedzená. Vďaka tomu môžu správcovia fondov získať viac súkromných finančných prostriedkov na zvýšenie svojej kapacity financovať podniky a zároveň môžu lepšie, najmä v ťažkých časoch, uspokojiť veľké finančné potreby rozširujúcich sa európskych podnikov.

Čítať ďalej...
Prihláste sa k odberu tohto RSS kanála
Login