Komisia víta dohodu o vôbec prvom právnom predpise EÚ na obmedzenie emisií metánu v Únii aj vo svete

Komisia víta predbežnú dohodu o novom nariadení EÚ na zníženie emisií metánu v odvetví energetiky v Európe a v našich globálnych dodávateľských reťazcoch, ktorú dosiahli Európsky parlament a Rada. Metán je silný skleníkový plyn, ktorého vplyv na zmenu klímy prekonáva len oxid uhličitý (CO2). Výrazne tiež znečisťuje ovzdušie. Predmetná dohoda má preto zásadný význam pri plnení Európskej zelenej dohody a znižovaní čistých emisií skleníkových plynov v Únii do roku 2030 aspoň o 55 %. Priemyselné odvetvie fosílneho plynu, ropy a uhlia bude podľa nej povinné riadne merať, monitorovať, vykazovať a overovať svoje emisie metánu v súlade s najprísnejšími normami monitorovania a prijať opatrenia na ich zníženie. Táto dohoda sa dosiahla len niekoľko týždňov pred konferenciou COP28, na ktorej bude EÚ pokračovať v spolupráci s medzinárodnými partnermi na znižovaní emisií metánu.

Znižovanie emisií metánu v EÚ

Cieľom nariadenia, ktoré sa aktuálne dohodlo, je zastaviť uvoľňovanie metánu do atmosféry, ktoré sa dá odvrátiť, a minimalizovať úniky metánu, za ktoré zodpovedajú podniky pôsobiace v EÚ v oblasti energie z fosílnych zdrojov.

  • Vyžaduje sa v ňom, aby prevádzkovatelia pravidelne podávali príslušným orgánom správy o kvantifikácii a meraniach emisií metánu na úrovni zdroja, a to aj v prípade neprevádzkovaných zariadení.
  • Ropné a plynárenské spoločnosti sú podľa nariadenia povinné vykonávať pravidelné prieskumy svojich zariadení s cieľom zisťovať a opraviť úniky metánu na území EÚ v rámci konkrétnych lehôt.
  • Zakazuje sa ním bežné odplyňovanie a spaľovanie v ropnom a plynárenskom odvetví a obmedzuje sa nerutinné odplyňovanie a spaľovanie za nevyhnutných okolností, napríklad z bezpečnostných dôvodov alebo v prípade poruchy zariadenia.
  • Od roku 2027 sa ním obmedzí odplyňovanie z baní na energetické uhlie, pričom tieto podmienky sa po roku 2031 ešte sprísnia.
  • Od podnikov v ropnom, plynárenskom a uhoľnom priemysle sa v nariadení vyžaduje, aby vykonali súpis uzavretých, neaktívnych, zrušených a opustených zariadení, ako sú vrty a bane, monitorovali svoje emisie a čo najskôr prijali plán na zmiernenie týchto emisií. 

Zvýšenie transparentnosti a opatrení v oblasti emisií z dovážanej ropy, plynu a uhlia

EÚ pre svoju spotrebu veľkú časť ropy, plynu a uhlia dováža. Týmto nariadením sa budú riešiť aj emisie metánu súvisiace s týmito dovozmi.

  • Zriaďuje sa ním databáza transparentnosti metánu, pričom údaje o emisiách metánu nahlasované dovozcami a prevádzkovateľmi z EÚ sa sprístupnia verejnosti.
  • V nariadení sa od Komisie vyžaduje, aby stanovila výkonnostné profily krajín a podnikov týkajúce sa metánu a umožnila tak dovozcom prijímať informované rozhodnutia o svojom dovoze energií.  
  • Komisia zavedie aj nástroj na monitorovanie globálnych zdrojov emisií metánu a mechanizmus rýchleho varovania v prípade udalostí s nepomerne vysokými emisiami, pričom sa poskytnú informácie o množstve, výskyte a polohe zdrojov veľkého množstva emisií metánu, či už v rámci EÚ alebo mimo nej. V rámci tohto nástroja bude môcť Komisia požadovať rýchle informácie o opatreniach dotknutých krajín na riešenie týchto únikov
  • V nariadení sa vyžaduje, aby sa od januára 2027 mohli nové zmluvy na dovoz ropy, plynu a uhlia uzatvárať len vtedy, ak si vývozcovia plnia rovnaké povinnosti týkajúce sa monitorovania, vykazovania a overovania ako výrobcovia z EÚ. V nariadení sa stanoví metodika intenzity metánu a určia sa aj maximálne úrovne, ktoré majú spĺňať nové zmluvy na ropu, plyn a uhlie.

Tieto nové povinnosti medzinárodných partnerov v oblasti transparentnosti budú podkladom pre dvojstranné a viacstranné dialógy EÚ s globálnymi partnermi v oblasti energetiky. Znížiť emisie metánu sa zaviazalo viac než 150 krajín prihlásením sa ku globálnemu záväzku o metáne s cieľom znížiť emisie metánu do roku 2030 o 30 %, pričom tento nástroj nám pomôže v spolupráci s partnermi dosiahnuť tieto dôležité ciele.

Ďalšie kroky

Aktuálnu predbežnú dohodu teraz musí oficiálne schváliť Európsky parlament aj Rada. Po dokončení tohto postupu sa nový právny predpis uverejní v Úradnom vestníku Únie a nadobudne účinnosť.

Kontext

Nariadenie EÚ o metáne v odvetví energetiky bolo navrhnuté v decembri 2021 ako súčasť návrhov na plnenie Európskej zelenej dohody. Ide o vôbec prvý právny predpis EÚ na obmedzenie škodlivých emisií metánu v odvetví energetiky. Legislatívny návrh nadväzuje na stratégiu EÚ pre metán prijatú v roku 2020.

Metán je silný skleníkový plyn, ktorého celkový vplyv na zmenu klímy prekonáva len oxid uhličitý a ktorý je zodpovedný približne za jednu tretinu súčasného otepľovania klímy. V najnovšej správe IPCC sa uvádza, že úrovne metánu sú na historicky najvyššej úrovni a výrazne nad úrovňami emisií zlučiteľnými s obmedzením otepľovania na cieľ 1,5 °C stanovený v Parížskej dohode. Znižovanie emisií metánu je jedným z najrýchlejších a najúčinnejších spôsobov, ako spomaliť globálne otepľovanie. Na dosiahnutie zmysluplného pokroku sú však potrebné presné údaje o emisiách metánu na úrovni zdroja z jednotlivých krajín a priemyselných odvetví na celom svete.

EÚ je na čele medzinárodného úsilia o zníženie emisií metánu. EÚ spolu s USA iniciovala globálny záväzok o metáne na konferencii OSN o zmene klímy COP26 v Glasgowe v roku 2021. Na vlaňajšej konferencii COP27 EÚ, ako aj Spojené štáty, Japonsko, Kanada, Nórsko, Singapur a Spojené kráľovstvo prijali spoločné vyhlásenie dovozcov a vývozcov energie o znižovaní emisií skleníkových plynov z fosílnych palív, v ktorom sa zaviazali prijať rýchle opatrenia na zníženie emisií metánu.

Ďalšie informácie 

Návrh Komisie

Emisie metánu 

Čítať ďalej...

Komisia víta politickú dohodu o nariadení, ktoré upravuje transparentnosť politickej reklamy

Európska komisia víta politickú dohodu medzi Európskym parlamentom a Radou o nariadení, ktoré upravuje transparentnosť politickej reklamy. Je súčasťou opatrení, ktorými Komisia chráni integritu volieb a podporuje otvorenú demokratickú diskusiu. Podľa týchto nových pravidiel bude politická reklama jasne označená ako reklama. Bude potrebné uviesť, kto a koľko za ňu zaplatil, ktorých volieb, referenda alebo regulačného procesu sa týka a či cieli na nejakú skupinu. Občania tak budú vedieť rozlíšiť posolstvá, ktoré sa snažia formovať ich politické názory a rozhodnutia.

Techniky cielenia a zosilňovania vplyvu budú dostupné len pre takú politickú reklamu na internete, ktorá vychádza z osobných údajov zhromaždených od dotknutej osoby a pod podmienkou súhlasu. Používanie citlivých osobných údajov bude zakázané. Obmedzí sa tým zneužívanie osobných údajov na možnú manipuláciu voličov. Všetky online politické reklamy budú dostupné v internetovom archíve reklám. Sponzorovanie reklamy z krajín mimo EÚ bude zakázané tri mesiace pred voľbami.

Ďalšie kroky

Politickú dohodu, ku ktorej dospel Európsky parlament a Rada, teraz musia títo spoluzákonodarcovia formálne schváliť. Komisia sa bude snažiť, aby sa tieto predpisy začali dodržiavať čo najskôr, napríklad aj v rámci Kódexu postupov proti šíreniu dezinformácií.

Súvislosti

Predsedníčka von der Leyenová oznámila legislatívne návrhy, ktoré majú zabezpečiť väčšiu transparentnosť platenej politickej reklamy. Tieto návrhy sú súčasťou jej politických usmernení. Komisia uverejnila svoj návrh 25. novembra 2021.

akčnom pláne pre európsku demokraciu prijatom v decembri 2020 Komisia predstavila posúdenie výziev spojených s politickou reklamou a otázok súvisiacich s novými technikami, ktoré sa používajú na zacielenie reklamy na základe osobných údajov používateľov. Pomocou týchto techník sa dajú zneužívať zraniteľné miesta občanov, a to bez ohľadu na to, či boli údaje získané oprávnene alebo nie. Občania EÚ majú právo dostávať objektívne, otvorené a pluralitné informácie.

Nariadenie vychádza z príslušných právnych predpisov EÚ a dopĺňa ich. Ide napríklad o všeobecné nariadenie o ochrane údajov a akt o digitálnych službách. Pri kontrole dodržiavania požiadaviek zacielenia reklamy sa vychádza z existujúceho rámca ochrany údajov. Pokiaľ ide o poskytovateľov sprostredkovateľských služieb, v nariadení sa výslovne využíva rámec presadzovania stanovený v akte o digitálnych službách. V nariadení sa stanovujú komplexné pravidlá týkajúce sa transparentnosti, zodpovednosti a návrhu systémov reklamy na online platformách vrátane politickej reklamy. Aktualizovaný samoregulačný Kódex postupov proti šíreniu dezinformácií, vychádzajúci z usmernení Komisie, dopĺňa toto nariadenie o problematiku transparentnosti politickej reklamy.

Ďalšie informácie

Webová stránka o volebných právach – všetky právne súbory a prílohy

Akčný plán pre európsku demokraciu

Návrh nariadenia o transparentnosti politickej reklamy

Čítať ďalej...

Komisia prijala nový návrh na kombinovanie druhov dopravy v záujme udržateľnejšej nákladnej dopravy

Cieľom návrhu o kombinovanej doprave je zvýšiť udržateľnosť nákladnej dopravy zlepšením konkurencieschopnosti intermodálnej nákladnej dopravy – prepravy tovaru pomocou dvoch alebo viacerých druhov dopravy – vo vzťahu k výlučne cestnej doprave. Návrhom sa aktualizuje súčasná smernica o kombinovanej doprave a dopĺňa sa balík opatrení v oblasti ekologizačnejnákladnej dopravy, z ktorého väčšina bola prijatá v júli 2023. Tento balík pomôže odvetviu nákladnej dopravy zohrávať svoju úlohu pri dosahovaní cieľov Európskej zelenej dohody.

Počas intermodálnej prepravy sa jedna nákladová jednotka, ako napríklad kontajner, prepravuje prostredníctvom kombinácie nákladného automobilu, vlaku, člna, lode alebo lietadla. Kombinovaná doprava je druhom intermodálnej dopravy, ktorá kombinuje flexibilitu cestnej dopravy, ktorá by sa stále využívala na prvý/posledný úsek cesty s cieľom zabezpečiť, aby sa dosiahlo akékoľvek miesto v EÚ, s environmentálnymi vlastnosťami železničnej, vnútrozemskej vodnej dopravy alebo príbrežnej námornej dopravy počas hlavného úseku cesty.

Predmetnou revíziou sa zvýši efektívnosť a konkurencieschopnosť intermodálnej dopravy. Opätovne sa zameriava na operácie, ktoré znižujú negatívne externality v porovnaní s výlučne cestnými operáciami medzi rovnakými východiskovými a konečnými bodmi aspoň o 40 %. Digitálne platformy zriadené podľa nariadenia o elektronických údajoch o nákladnej doprave (eFTI) poskytnú nástroj na výpočet, ktorý organizátorom dopravy umožní preukázať, či je ich prevádzka oprávnená na podporu. Predložia potrebné informácie prístupným spôsobom; ostatné budú robiť akreditované digitálne systémy.

Popri existujúcich regulačných opatreniach sa v návrhu zavádza výnimka z dočasných zákazov jazdy, ako sú zákazy jazdy cez víkendy pre kombinovanú dopravu. Cieľom je zlepšiť využívanie kapacity terminálov a inej infraštruktúry tým, že sa nákladným vozidlám vykonávajúcim krátke zberné úseky umožní dostať sa do terminálov podľa potreby, a to na základe času odchodu vlaku, člna alebo lode.

V návrhu sa stanovuje cieľ konkurencieschopnosti členských štátov znížiť priemerné náklady kombinovanej dopravy „od dverí k dverám“ do 7 rokov aspoň o 10 % a vyžaduje sa od nich, aby zaviedli politiky potrebné na dosiahnutie tohto cieľa. Nová brána EÚ pre informácie o intermodálnej doprave poskytne odkazy na vnútroštátne politické rámce všetkých členských štátov, ako aj praktické informácie o zavedených opatreniach, čím sa zvýši transparentnosť vnútroštátnych opatrení.

Od prevádzkovateľov terminálov sa bude takisto vyžadovať, aby na svojich webových sídlach poskytovali minimálne informácie o službách a zariadeniach vo svojich intermodálnych termináloch v EÚ.

Ďalšie kroky

Návrh teraz posúdi Európsky parlament a Rada v rámci riadneho legislatívneho postupu.

Súvislosti 

Smernica o kombinovanej doprave bola naposledy zmenená a doplnená v roku 1992. Komisia predložila dva predchádzajúce návrhy na aktualizáciu smernice, a to v roku 1998 a v roku 2017; v oboch prípadoch Komisia stiahla návrh na zmenu, keďže spoluzákonodarcovia nedosiahli uspokojivú dohodu. Niektoré časti smernice sú však zastarané, vymedzenie a kritériá oprávnenosti spôsobujú odvetviu praktické problémy a podpora nie je taká účinná, ako by mohla byť. V rámci Európskej zelenej dohody Komisia opäť navrhla zmeniť smernicu s cieľom poskytnúť ambicióznejší podporný rámec pre prechod na iné druhy dopravy s cieľom dosiahnuť skutočnú zmenu.   

Viac informácií

Otázky a odpovede

Návrh

Čítať ďalej...

Podporujúca Európa: na ceste k modernej a efektívnej verejnej správe

Komisia prijala nové oznámenie o posilnení európskeho administratívneho priestoru[1] (ComPAct), v ktorom sa navrhujú konkrétne opatrenia na pomoc orgánom verejnej správy, aby napĺňali potreby ľudí a podnikov v celej Európe.

ComPAct je vôbec prvým komplexným súborom opatrení Komisie na podporu modernizácie vnútroštátnych správnych orgánov a na posilnenie ich cezhraničnej spolupráce tak, aby mohli riešiť spoločné výzvy spoločnými silami.

Efektívne vnútroštátne, regionálne a miestne orgány verejnej správy majú zásadný význam pre plnenie priorít EÚ a jednotlivých štátov v praxi, pre vykonávanie politík a reforiem, ktoré sú prospešné pre ľudí aj podniky, a pre nasmerovanie strategických investícií do zelenej a digitálnej transformácie. Sú dôležitým faktorom umožňujúcim väčšiu konkurencieschopnosť v celej EÚ.

Lepšie vykonávanie politík EÚ a vnútroštátnych politík a účinnejšia administratívna výkonnosť naplnia očakávania Európanov, pokiaľ ide o menšiu byrokraciu a väčšiu transparentnosť, a mohli by ľuďom a podnikom v EÚ ušetriť miliardy eur ročne.

V tomto oznámení sa takisto uznáva tlak, ktorému čelia orgány verejnej správy v dôsledku vonkajších otrasov, ťažkostí pri nábore a prilákaní talentov, ako aj pri budovaní odborných znalostí o čoraz zložitejších témach, ako je napríklad zelená a digitálna transformácia. Realizácia takéhoto náročného politického programu sa opiera o odolné a adaptabilné orgány verejnej správy na všetkých úrovniach členských štátov.

Navrhované kľúčové opatrenia

V reakcii na výzvy členských štátovEurópskeho parlamentu a Výboru regiónov na podporu spolupráce a politického dialógu a na zlepšenie kapacity a kvality orgánov verejnej správy na vnútroštátnej, regionálnej a miestnej úrovni navrhuje Komisia 25 opatrení s cieľom:

  • podporiť spoluprácu medzi orgánmi verejnej správy s cieľom pripraviť ich na súčasné a budúce výzvy (pilier 1 – program v oblasti zručností pre verejnú správu). Napríklad kooperačná výmena vo verejnej správe (PACE) umožňuje mobilitu európskych štátnych zamestnancov naprieč členskými štátmi na účely výmeny poznatkov a osvedčených postupov,
  • posilniť kapacitu orgánov verejnej správy na ich digitálnu transformáciu (pilier 2 – kapacita pre európske digitálne desaťročie). ComPAct napríklad zvýši pripravenosť orgánov verejnej správy na začlenenie technológií umelej inteligencie do ich činností (napr. do auditu či verejného obstarávania), a to bezpečným a dôveryhodným spôsobom,
  • posilniť schopnosť orgánov verejnej správy podnecovať zelenú transformáciu a budovať odolnosť (pilier 3 – schopnosť byť na čele zelenej transformácie). ComPAct bude napríklad podporovať orgány verejnej správy pri posudzovaní a znižovaní ich organizačnej uhlíkovej stopy.

V oznámení sa okrem toho predkladá spoločný súbor všeobecných zásad[2] pre vysokovýkonné orgány verejnej správy.

Komisia bude vykonávať opatrenia predovšetkým prostredníctvom Nástroja technickej podpory (TSI) a iných dostupných finančných prostriedkov EÚ, ako je napríklad program Digitálna Európa, a bude spolupracovať so všetkými členskými štátmi a zainteresovanými stranami v snahe zabezpečiť ich čerpanie. Komisia podá správu o vykonávaní iniciatívy ComPAct podľa požiadaviek na podávanie správ v rámci Nástroja technickej podpory.

Členské štáty sa môžu zapojiť do iniciatívy ComPAct vlastným tempom a podľa vlastných potrieb a inštitucionálnej štruktúry. Predložené nástroje, metodiky, partnerská podpora a výmena osvedčených postupov pomôžu členským štátom učiť sa jeden od druhého, inovovať a zlepšovať efektívnosť ich verejnej správy.

Súvislosti

Orgány verejnej správy na vnútroštátnej, regionálnej a miestnej úrovni sú zodpovedné za zabezpečenie riadneho a udržateľného riadenia rozpočtu EÚ a štátnych rozpočtov. Majú zásadný význam pri navrhovaní a vykonávaní reforiem a investícií, a to aj v rámci národných plánov obnovy a odolnosti a stratégií regionálneho rozvoja.

Komisia 29. apríla 2021 prijala pracovný dokument útvarov Komisie na podporu orgánov verejnej správy v členských štátoch pri realizácii reforiem. Rozvádza sa v ňom význam orgánov verejnej správy pri plnení cieľov EÚ, ako aj skúsenosti Komisie, pokiaľ ide o pomoc pri posilňovaní ich spôsobilostí.

Dňa 17. decembra 2021 bola zriadená expertná skupina pre verejnú správu a riadenie. Táto expertná skupina je platformou pre dialóg medzi Komisiou a zástupcami z členských štátov, ktorej hlavným cieľom je identifikovať spoločné výzvy a navrhnúť inovatívne prístupy ako jednotná správa.

Ďalšie informácie:

Oznámenie o posilnení európskeho administratívneho priestoru (ComPAct)

ComPAct – Otázky a odpovede

Eurobarometer – Pochopenie názorov Európanov na potreby reforiem

Nástroj technickej podpory (TSI)

Generálne riaditeľstvo pre podporu štrukturálnych reforiem

Tvorba politík verejnej správy a riadenia

@ElisaFerreiraEC

Čítať ďalej...

Komisia informuje o iniciatívach EÚ na podporu investícií do čistých technológií

Komisia prijala oznámenie, v ktorom predstavuje kroky EÚ na podporu vývoja a zavádzania čistých technológií. Spočívajú v posilnení jednotného trhu, zabezpečení rovnakých podmienok, podpore výskumu a inovácie, rozšírení siete obchodných dohôd a zmierňovaní vplyvu vonkajšieho vývoja. Zároveň na žiadosť Európskej rady skúma prvé účinky zákona USA o znížení inflácie (IRA) a upozorňuje na potrebu pokračovať v monitorovaní situácie a konštruktívne spolupracovať s USA. V oznámení sa berie na vedomie fakt, že aj iné krajiny ako napr. Čína majú zavedené aktívne programy verejnej podpory, ktoré pravdepodobne ovplyvnia investičné prostredie pre čisté technológie v EÚ.

Opatrenia EÚ na podporu investícií do čistých technológií na jednotnom trhu

Čisté technológie zohrávajú kľúčovú úlohu v našej zelenej transformácii, ako aj pri zmieňovaní zmeny klímy či straty biodiverzity. Európska únia buduje regulačný rámec a podnikateľské prostredie priaznivé pre rast a vývoj, výrobu a zavádzanie čistých technológií pomocou inteligentného súboru politík zastrešených Európskou zelenou dohodou:

  • Stimuly a predvídateľnosť: EÚ vypracovala ambiciózny regulačný rámec, ktorý má Európu do roku 2050 premeniť na prvý klimaticky neutrálny kontinent. Zásadnú súčasť tvorí súbor právnych predpisov balíka Fit for 55, ktorý zahŕňa posilnený a rozšírený systém obchodovania s emisiami a nový mechanizmus kompenzácie uhlíka na hraniciach. Vďaka nim je EÚ na ceste k zníženiu emisií skleníkových plynov do roku 2030 aspoň o 55 %. Komisia okrem toho postupne znižuje byrokraciu a administratívnu záťaž a zjednodušuje a zrýchľuje povoľovanie projektov v oblasti čistých technológií. Tieto ciele sleduje akt o emisne neutrálnom priemysle.
  • Investície EÚ: Predpokladá sa, že k výdavkom v oblasti klímy prispeje v priebehu rokov 2021 – 2027 32,6 % celkového rozpočtu EÚ, t. j. 578 miliárd eur. Komisia takisto začína vôbec prvú celoeurópsku aukciu zameranú na výrobu vodíka z obnoviteľných zdrojov s rozpočtom 800 miliónov eur z inovačného fondu.
  • Súkromné investície: Vďaka priaznivému regulačnému prostrediu EÚ možno získavať a smerovať súkromné financovanie do hospodárskych činností, ktoré prispievajú k dekarbonizácii. Pri podpore rozvoja čistých technológií môžu investorom pomôcť taxonómia EÚ a únia kapitálových trhov.
  • Verejné investície členských štátov: Politika štátnej pomoci poskytuje množstvo možností na podporu čistých investícií na vnútroštátnej úrovni. Od marca 2023 Komisia schválila schémy členských štátov pre investície do čistých technológií s celkovým rozpočtom vo výške približne 6,9 miliardy eur a v súčasnosti posudzuje ďalšie. Na dosiahnutie zelenej a digitálnej transformácie sú potrebné rozsiahle investície, ktoré vytvárajú mimoriadny tlak na vnútroštátne rozpočty. Preto sa treba urýchlene dohodnúť na reforme pravidiel správy hospodárskych záležitostí EÚ, ktorá bude nadväzovať na návrh Komisie z apríla minulého roka.
  • Spolupráca s partnermi: Dôležitú úlohu pri zapájaní priemyselných partnerov s tvorcami politík do intenzívnejšej spolupráce zohrali priemyselné aliancie ako Európska aliancia pre batérie a Aliancia pre čistý vodík. V októbri 2023 sa uskutočnil prvý v rámci série dialógov o čistej transformácii, ktoré vo svojom prejave o stave Únie v roku 2023 oznámila predsedníčka von der Leyenová, so zameraním na vodík.
  • Zručnosti: „Akadémie pre emisne neutrálny priemysel“ pomôžu zabezpečiť, aby mali pracovníci EÚ zručnosti potrebné na podporu dvojakej transformácie na zelené a digitálne hospodárstvo. Na to sa osobitne zameriava aj Európsky rok zručností.
  • Odolnosť a konkurencieschopnosť: Priemyselný plán Zelenej dohody má za cieľ zabezpečiť konkurencieschopnosť európskeho priemyslu čistých technológií a popredné postavenie Európy v oblasti priemyselných inovácií. Cieľom aktu o emisne neutrálnom priemysle je odstrániť prekážky a zvýšiť európsku výrobnú kapacitu emisne neutrálnych technológií. Akt o kritických surovinách prinesie európskemu priemyslu väčšiu istotu.
  • Medzinárodná angažovanosť a asertívne obchodné politiky: EÚ bude v medzinárodnej spolupráci a prípadnými autonómnymi opatreniami ďalej zvyšovať odolnosť a diverzifikáciu svojho dodávateľského reťazca, a tým aj svoju hospodársku bezpečnosť. Predsedníčka von der Leyenová navrhla zriadiť Klub kritických surovín, ktorý spojí spotrebiteľské krajiny s krajinami bohatými na zdroje, a tým uľahčí medzinárodnú spoluprácu.

Zmiernenie vplyvu amerického zákona o znížení inflácie

Konkurencieschopnosť svojich odvetví čistých technológií sa snažia zlepšiť všetky hlavné ekonomiky vrátane EÚ, USA, Číny, Kanady a Japonska.

USA prijali zákon o znižovaní inflácie (IRA), ktorým chvályhodne zintenzívnili úsilie o zmiernenie zmeny klímy . Prístup USA k podpore zelenej transformácie spočíva v priamych a nepriamych dotáciách, ktoré majú podporiť vytvorenie domáceho výrobného ekosystému nízkouhlíkových technológií. Niektoré prvky IRA, najmä pokiaľ ide o diskriminačné požiadavky na obsah a zhromažďovanie, vyvolali obavy medzinárodných partnerov vrátane EÚ. Obávajú sa o narušenie medzinárodného obchodu a investícií, nepriaznivé vplyvy na spoločnosti, ktoré sa nenachádzajú v USA, a zlučiteľnosť s pravidlami Svetovej obchodnej organizácie (WTO).

Hoci podľa doterajšej analýzy investície do čistých technológií v USA rýchle akcelerujú, v tejto fáze ťažko plnohodnotne posúdiť vplyv IRA na hospodárstvo EÚ a na dlhodobý rozvoj priemyselnej základne EÚ v oblasti čistých technológií. Dôvodom je aj skutočnosť, že ešte nie sú k dispozícii dostatočné údaje o podpore vyplatenej podľa IRA. Investičné rozhodnutia sa môžu premietnuť do skutočných projektov až po určitom čase. Okrem toho hospodárstvo EÚ v súčasnosti ovplyvňuje niekoľko ďalších výziev, najmä útočná vojna Ruska proti Ukrajine, vysoké ceny energií a úrokové sadzby a inflačné tlaky. Všetky tieto faktory komplikujú presnosť zisťovania, aký vplyv má IRA na investície EÚ do čistých technológií.

Celkový vplyv IRA na investície EÚ do čistých technológií bude závisieť aj od účinnosti reakcie EÚ a od jej politík dlhodobej konkurencieschopnosti a technickej vyspelosti. Rýchle prijatie príslušných právnych predpisov EÚ, ako sú akt o emisne neutrálnom priemysleakt o kritických surovinách, a platforma pre strategické technológie pre Európu (STEP) posilnená revíziou viacročného finančného rámca v polovici trvania, by pomohlo ďalej zlepšiť regulačný rámec EÚ a pokryť zvýšenú potrebu verejných investícií EÚ do kritických technológií.

Komisia bude naďalej veľmi ostražitá a bude pokračovať v monitorovaní globálnych a domácich investičných tokov a politík verejnej podpory iných krajín. Zároveň konštruktívne spolupracuje s USA s cieľom zmierniť potenciálne účinky IRA a zabezpečiť, aby sa naše príslušné politiky navzájom posilňovali v záujme urýchlenia zelenej transformácie. EÚ pokračuje v rokovaniach s USA o dohode o kritických surovinách a prostredníctvom Rady USA – EÚ pre obchod a technológie sa snaží prehĺbiť spoluprácu na udržateľnom obchode.

Okrem zákona IRA budú konkurencieschopnosť priemyslu EÚ v oblasti čistých technológií v budúcnosti ovplyvňovať aj ďalšie faktory vrátane dodávok energie, kvalifikovanej pracovnej sily, primeraného súkromného a verejného financovania, surovín, otvorenosti obchodu a priaznivého podnikateľského prostredia. Preto zásadnú úlohu zohrajú trvalé, rozhodné a konzistentné politické opatrenia.

Ďalšie informácie

Odkaz na oznámenie

Odkaz na informačný prehľad

Čítať ďalej...
Prihláste sa k odberu tohto RSS kanála
Login